הכן רכבך לחורף

הכן רכבך לחורף

מזג האוויר מתקרר וזה בדיוק הזמן לבדוק את הרכב ולהכין אותו לחורף. מבצע הכן רכבך לחורף יוצא לדרך!

galgalim | 31/10/19

כן, אפשר כבר להריח את החורף באוויר. הלילות קרירים יותר, מחשיך מוקדם, יש שלכת פה ושם והרכב כבר לא רותח כשנכנסים אליו בסוף יום עבודה. זה גם סימן בשבילנו, הנהגים, לבדוק את הרכב ולהכין אותו לקראת הנהיגה בחורף. 

החורף בישראל מפתיע את כולנו מדי שנה ולעיתים במחיר של חוסר היערכות. הגשמים העזים והכבישים החלקלקים לעומת ההפוגות, ימי השמש והכבישים היבשים לסירוגין עלולים לתעתע בנו וליצור תדמית של ׳חורף קליל׳, אך לצערנו הנתונים מראים אחרת. תאונות הדרכים בתקופת החורף הולכות וגדלות משנה לשנה ועל כולנו להיערך בהתאם.

בנוסף, המרווחים הגדולים בין ימי הגשמים להפוגות גורמים לכך שכל גשם הוא כמו 'גשם ראשון', כזה שמערבב בין שמן מנועים שהצטבר על הכביש לבין מים ויוצר תערובת חלקלקה ומסוכנת המקשה על הנהיגה ועל בטיחות כולנו בכבישים. 

כל שנה, לקראת החורף, יוצא לדרך מבצע "הכן רכבך לחורף". המבצע מתקיים מאז שנת 1967 מטעם פורום ארגוני הרכב ובשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. כשירות לצרכן, מוסכים המשתתפים במבצע יציעו לכם בדיקת תקינות תקופתית לקראת החורף ללא עלות, בד״כ בין חודשים אוקטובר ועד לחודש מרץ העוקב. מטרת הבדיקה היא לוודא שכל מערכות הרכב הקריטיות לנהיגה בתנאי חורף, ובמיוחד מערכות הבטיחות ברכב, תקינות, יציבות ובטוחות.

במסגרת בדיקת הבטיחות המקיפה, יבדקו את מערכת הבלמים, מערכת האורות והחשמל ברכב, ההגה, מערכת המיזוג ובמיוחד הפשרת אדים, המגבים ומערכות נוספות שחשוב שיתפקדו היטב כל השנה אך עוד יותר במהלך החורף הגשום, כשהכבישים חלקלקים והראות לקויה. בנוסף, מתבצעת גם בדיקת צמיגים מקיפה, אותה יש לקיים בצמיגיות.

שימו לב, החוק בישראל מחייב משאיות, אוטובוסים, ורכב כבד בביצוע בדיקות תקינות לקראת החורף. במקרה של רכבים פרטיים, האחריות הינה של נהגי הרכב. 

עשה זאת בעצמך, גרסת החורף

עוד לפני ההגעה למוסך לצורך בדיקת תקינות ואולי גם במהלך כל החורף באופן שוטף, ישנן כמה בדיקות שמומלץ לבצע באופן עצמאי על מנת לשמור על הרכב במצב בטוח ותקין.

נוזל קירור

חשוב להשתמש בנוזל קירור מיוחד ולא במים רגילים. יש לוודא כי מפלס נוזל הקירור לא ירד מתחת לקו המינימום. את הבדיקה יש לבצע רק כשהמנוע קר לאחר מספר שעות של מנוחה. אין לפתוח מכסה ולבדוק את המערכת כשהמנוע חם.
לאחר מילוי המים, סגרו היטב את הפקק. חוסר בנוזל קירור לרוב מעיד על בעיה, לכן כדאי לבדוק שוב לאחר מספר ימים. במידה והמיכל מתרוקן, יש לפנות למוסך להמשך בדיקה.

שמן מנוע

על מנת שבדיקת השמן תהיה יעילה יש להמתין מעט עם מנוע כבוי עד שכל השמן ירד לאגן, מפני שכאשר המנוע פועל השמן מתפזר בחלל המנוע. יש לעמוד על משטח אופקי וישר על מנת לאזן את מפלס השמן ואז הבדיקה שנעשית בעזרת מדיד מיוחד תהיה יעילה, ונכונה. השמן צריך להגיע עד לגובה הסימון העליון במדיד.

מצבר

חיי המצבר נעים בין שנתיים לארבע שנים, תלוי בסוג המצבר ובאיכותו. יש לבדוק מפלס נוזל אחת לחודש. לא בכל סוגי המצברים ניתן לבדוק את מפלס הנוזל.
במידה וחסר נוזל יש למלא בנוזל למצברים בלבד (מים מזוקקים), לא מים רגילים. חשוב לבדוק גם האם הצטברה קורוזיה מסביב לדפנות המצבר. במידה וכן, יש לנקות במים חמים ומעט גריז או שמן סביב הקטבים. במידה וההנעה אורכת זמן ממושך יותר, הרכב אינו מניע, נשמעים תקתוקים מכיוון הסטרטר בניסיון ההנעה, אורות לוח המחוונים מעומעמים או שקשה לנתק את האימובילייזר ולנטרלו – זה אומר שהמצבר חלש ומומלץ להחליפו. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע לפני ההתקנה.

פנסים

פנסים הם אחד מאמצעי הבטיחות החיוניים ביותר ברכב. במסגרת בדיקת הפנסים, יש לוודא כי הנורות תקינות ואינן שרופות. במידה והנורות תקינות והפנסים עדיין לא מתפקדים, יש לגשת למוסך לבדיקה. בנוסף, צריך לוודא כי הפנסים אינם שבורים וכי הם מכוונים. אם האור המופץ מהפנסים אינו ממוקד (מכוון) למקום הנכון בפני הדרך, הדרך לא נראית כנדרש והאור עלול לסנוור את הנהגים המתקרבים. פנסים ניתן לכוון רק במוסך מוסמך.

צמיגים

יש לבדוק כי לחץ האוויר בצמיגים הינו על פי הוראות היצרן. כמו כן, יש לבדוק מפעם לפעם את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים ושהחריצים שבצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנה מיד לצמיגאי מוסמך. יש להקפיד לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג. מומלץ לא להתקין צמיגים שחלפו 6 שנים ממועד ייצורם.
איך בודקים את תאריך הייצור? על כל צמיג מוטבע תאריך הייצור בקוד בן 4 ספרות שמציינות את מספר השבוע בשנה ואת השנה. כך למשל צמיג שנושא את הקוד 3404 יוצר בשבוע ה-34 של שנת 2004. ההטבעה מצויה בדופן הצמיג, קרוב למקום בו מתקבע הצמיג בחישוק. מדוע  זה חשוב? כי הצמיג מתבלה גם חיצונית וגם מבפנים ולא מומלץ להשתמש בצמיג ישן. בכל מקרה צמיג שכזה חייב להיבדק אצל צמיגאי מוסמך.

מגבים

בדקו כי לשונית המגב איננה יבשה או קרועה. ממוצע החיים של מגב בתנאי האקלים הישראלי הוא כשנה. בנוסף לכך, חשוב לוודא שמיכל השטיפה מלא עד סופו לפני תחילת הנסיעה ואם אפשר להוסיף לו תוסף מיוחד שמבטיח ניקוי איכותי יותר, מה טוב. מומלץ להשתמש במים ללא אבנית למניעת סתימת חרירי המתז.

בלמים

יש לבדוק את בלמי הרכב בהתאם להוראות היצרן. במקרים של רעשים בבלימה, כשדוושת הבלם נהיית "ספוגית" וממשיכה לרדת לאחר תום בלימה ובכל מקרה של חשד או חשש לתקלה יש לפנות מיידית למוסך מוסמך לצורך בדיקת מערכת הבלמים.

חורף נעים ובטוח לכולם!

לחיפוש הצעות מחיר לטיפול ׳הכן רכבך לחורף׳ לחצו כאן