על סוגי ביטוח הרכב לנהג צעיר, מה הכי מתאים לכם?

על סוגי ביטוח הרכב לנהג צעיר, מה הכי מתאים לכם?

מזל טוב! רישיון נהיגה בידך והדרכים פתוחות בפניך. האמת היא שלא בדיוק. אמנם רישיון נהיגה הוא לגמרי שלב חדש בדרך שלך אל העצמאות, אבל גם אחרי שעברת את הטסט קיימות לגביך הגבלות מיוחדות ותנאים שעליך לעמוד בהם בכדי לקבל רישיון נהיגה קבוע. לצד זה, מבחינת ביטוח הרכב שלך מדובר בעלויות גבוהות יותר מאשר לנהגים ותיקים. יחד עם זאת, קיימים היום מוצרים חדשים בשוק הביטוח לנהג חדש שמצליחים להוזיל את ההוצאות באלפי שקלים בשנה.

galgalim | 19/10/21

חדש וצעיר: ההגדרות לנהגים חדשים ונהגות חדשות

כל נהג או נהגת שעוד לא חלפו שנתיים מיום קבלת הרישיון לנהוג נחשבים לחדשים. זה כולל רישיון לרכב, לאופנוע, לטרקטורון ולמכונה ניידת כמו מלגזה. נהגים צעירים הם בעלי רישיון נהיגה שטרם הגיעו לגיל 24. לצורך העניין, אם עברת טסט לאחרונה והגיל שלך מתחת ל-24 הסטטוס צעיר או צעירה חל לגביך עד לגיל זה כולל כל ההגבלות הנלוות שיפורטו בהמשך. אם עברת טסט אחרי גיל 25 הסטטוס שלך הוא נהג או נהגת חדשים בלבד והגבלות רבות לנהגים צעירים אינם חלות עליך.

חדשים וחדשות, צעירים וצעירות: למה יש עליהם הגבלות?

ההגדרות "נהג חדש" או "נהג חדש צעיר" וההגבלות שמגיעות איתן נולדו בכדי לסייע למלחמה בתאונות הדרכים ובכדי להתמודד באופן חינוכי ומעשי עם המערבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים. כל מי שעבר או עברה טסט, בוודאי בשנים האחרונות בהן הכבישים עמוסים ומאופיינים בלא מעט כאוס, כעס ועצבים, זוכרים את הפער הפתאומי בין נהיגה עם מורה ברכב לבין נהיגה לבד לחלוטין בפעם הראשונה.

נהגים ונהגות רבים חווים בשבועות ובחודשים הראשונים לנהיגה תחושות של לחץ וחרדה, אחרים דווקא חווים את התחושה הבלתי מבוססת שהם נהגים טובים כמו כל נהג ותיק על הכביש. אלה וגם אלה בעלי סיכויים גבוהים להיות מעורבים בתאונת דרכים מנהגים ותיקים על הכביש. השנים הראשונות לנהיגה הן שנים של צבירת ניסיון ולמידה מעשית. כיצד לצאת ממצבים שונים, מהי התגובה הנכונה לכל מצב ועוד. התגובות שלנו כנהגות ונהגים הופכות מהירות יותר, מבוססות ידע וניסיון ובטוחות יותר – וזה לוקח זמן.

באופן סטטיסטי מוכח נהגים ונהגות צעירים מעורבים יותר בתאונות דרכים מאשר נהגים ותיקים. את כל זאת יודע המחוקק ועל כן יצר שורה של הנחיות והגבלות לנהגות ולנהגים חדשים וצעירים, שישנו ככל האפשר את הסטטיסטיקה.

נהג חדש, נהג צעיר: הגבלות, הנחיות וחקיקה

אפשר להתחיל ללמוד נהיגה בגיל 16 וחצי ולגשת לטסט מגיל 16 ותשעה חודשים. מגיל זה ועד גיל 24, הרישיון המתקבל לאחר הטסט אינו רישיון נהיגה קבוע, אלא היתר זמני שתקף לשישה חודשים. מה קורה במהלך ששת החודשים הללו? זוהי נקראת תקופת הליווי.

שלושה חודשים ראשונים: על הנהג או הנהגת החדשים-צעירים לנהוג אך ורק עם מלווה ולאורך כל שעות היממה, בכל נסיעה.

שלושה חודשים נוספים: הנהג או הנהגת מחויבים במלווה אך ורק בשעות הלילה בין 21:00 ל- 06:00.

בששת החודשים הללו יש לצבור 50 שעות נהיגה לפחות, 20 מהן בדרך עירונית, 15 בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות נהיגת לילה. בתום התקופה מגישים הצהרה חתומה ע"י הנהג או הנהגת החדשים וע"י המלווים שלהם שביצעו את 50 שעות צבירת הניסיון הנדרשות. רק אז מגיע הרישיון הקבוע והוא תקף לשנתיים בלבד.

מי רשאי ללוות נהג או נהגת חדשים-צעירים?

בעלי רישיון בני ובנות 24 ומעלה ובעלי ותק של לפחות חמש שנים על הכביש או בני ובנות 30 עם ותק של שלוש שנים לפחות כבעלי רישיון. על המלווה לשבת בכיסא שליד הנהג.

במהלך השנתיים שחולפות מיום קבלת הרישיון הקבוע הראשון שלך חלות עליך הגבלות נוספות. ראשית, כל הנהגים והנהגות שעוד לא הגיעו לגיל 21 רשאים להסיע שני נוסעים בלבד, אלא אם המלווה יושב בשוט-גאן. מעבר לזה, ישנם חוקי תעבורה שהעונש על הפרתם הוא אי חידוש הרישיון ודרישה לביצוע חוזר של בחינת התאוריה או הטסט. לעיתים גם נדרשות בדיקות רפואיות בכדי לחדש את הרישיון. מבין העבירות הנחשבות לחמורות לנהגים צעירים: נהיגה ללא רישיון בתוקף, שימוש ברכב לביצוע עבירה, אי ציות לרמזור ואי מתן זכות קדימה, עקיפה שלא כחוק, נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, ביצוע עבירה שגרמה לתאונת דרכים, נהיגה ללא מלווה ועוד.

נהגות ונהגים חדשים לא צעירים אינם מחויבים ברישיון דו שלבי ולא בתקופת ליווי. הם כן מחויבים בהתקנת שלט "נהג חדש" וכן נוהגים תחת אותן החמרות של חוקי התנועה המוזכרות לעיל.

ביטוח רכב לנהגים חדשים וצעירים

ביטוח רכב מתומחר למבוטח או למבוטחת בהתאם למאפיינים שלהם כנהגים ולמאפייני הרכב בו הם נוהגים. ככל שנהג או נהגת נחשבים לבעלי סיכוי גבוה יותר להיות מעורבים בתאונת דרכים, כך תתייקר פרמיית הביטוח שלהם. במשך שנים שילמו ההורים סכומים גבוהים מאוד בעבור ביטוח הרכב שלהם לנהג חדש. לשמחתך, התקדמנו בשנים האחרונות וקיימים היום בשוק כמה סוגי ביטוח רכב לנהג צעיר המאפשרים הוזלה משמעותית בעלויות החודשיות והשנתיות.

מחיר הפוליסה הן של ביטוח החובה לרכב (כיסוי בעבור פגיעות גוף) והן של הביטוח המקיף או צד ג' לרכב (כיסוי בעבור פגיעות ברכוש) מושפע מסוג הנהג וסוג הרכב. המחיר היקר ביותר הוא עבור נהגים חדשים וצעירים, הוא יורד מעט אחרי גיל 24 ורושם ירידה משמעותית יותר במחיר בגילאים מאוחרים יותר ועם ותק נהיגה משמעותי יותר (זאת, בהנחה שלא נרשמות תאונות במהלך השנים הללו). מאחר ובד"כ נהגים חדשים מצטרפים לביטוח הרכב של ההורים, הם מייקרים משמעותית את הביטוח הקיים.

הפניקס הכניסה לא מכבר אמצעים דיגיטליים לשוק הביטוח ומציעה היום ביטוח ייעודי לנהגים חדשים וצעירים, שמאפשר תשלום לפי קילומטר. זה עובד כך: ברכב עצמו מותקן רכיב דיגיטלי ובסמארטפון של הנהג מותקנת אפליקציה. הנהג ישתמש בה כדי להפעיל ולהפסיק את הכיסוי הביטוחי לפני נסיעה ובסופה. בתום החודש מחושב הסכום לתשלום בהתאם לקילומטרים שנרשמו בנהיגה של הצעיר או הצעירה.

ביטוח הרכב של ההורים נשאר בעינו והוא הביטוח המקיף לרכב גם לא בזמן נסיעה – כמו פגיעות מזג אוויר, שריפות וכמובן גניבות. הביטוח לנהג או לנהגת הצעירים נרשם על שמם בפוליסה נפרדת לגמרי, שיושבת על אותו הרכב והוא כולל את ביטוח החובה והביטוח המקיף, למקרה של נזק לרכב בזמן הזה.

בסוף החודש ישולם הביטוח בהתאם למספר הקילומטרים. כעת, בניגוד לשנים קודמות, הוא למעשה יכול להיות משולם ע"י הנהג עצמו לא ע"י הוריו. ופרט נוסף חשוב הוא שתאונה בזמן נהיגת הצעיר או הצעירה לא תירשם כעבר ביטוחי של ההורים, אלא על שם הנהג או הנהגת שביצעו אותה. תאונות של מבוטחים ומבוטחות מביאות לעליית מחיר הפרמיה הבאה שלהם בעת ביטוח הרכב, כך שזה פרט חשוב ומשמעותי עבור ההורים.