ביטוח גניבת רכב

ביטוח גניבת רכב
אורן פרנקל | 14/08/11

ישראל נגועה זה שנים רבות במכת גניבות רכב. שנת 1997 הייתה שנת שיא מבחינת גניבות הרכב, לאחריה חלה ירידה בעקבות הקמתה של יחידה מיוחדת במשטרה שמטרתה הייתה למנוע פשעים מסוג זה. למרות הצלחותיה של יחידת אתג"ר, היחידה נסגרה בשנת 2003 עקב קיצוצי תקציב, אך הוקמה מחדש בשנת 2006 במימון וביוזמה של חברות הביטוח וההשכרה. ליחידת אתג"ר יש הצלחה במניעת גידול מספרם של כלי הרכב הנגנבים מידי שעה בארץ, אך הצלחה זו חלקית בלבד. עדיין מידי שעה נגנבות מספר מכוניות בשטחי הארץ.

 

אין זה מפתיע כי חברות הביטוח עומדות מאחורי מימון חידושה של יחידת אתג"ר, אחרי ככלות הכל הן הנפגעות העיקריות ממכת גניבות הרכב בארץ. כיום, כמעט כל רכב מבוטח בביטוח מקיף הכולל כיסוי כנגד גניבות ופריצות לרכב, כך שהנושאות הישירות העיקריות בנטל הגניבות הן חברות הביטוח.

 

כאשר מדובר על פריצות לרכב יש להבדיל בין שניים או שלושה סוגי פריצה שונים:

 

1. פריצה לרכב במטרה לגנוב דברים מתוך כלי הרכב, ולא את הרכב עצמו. לדוגמה: גניבת תיקים שנותרו ברכב, מערכות אלקטרוניות כגון GPS שנותר ברכב או מערכות שמע ווידאו.

 

2. פריצה לרכב במטרה לגנוב את הרכב ולהעביר אותו למשחטת חלפים. זהו סוג הפריצה הנפוץ ביותר לרכבים כאשר בראש הרשימה עומדים רכבים מסוג סובארו לאונה, אופנועים וקטנועים מסוג סאן יאנג וקימקו ומיצובישי לאנסר. התקופות החמות לגניבת הרכבים הן תקופות המעבר: מאי וינואר. ככלל, בפריצה מסוג זה הזמן העובר בין גניבת הרכב ועד לפירוקו עומד על כ- 3-4 שעות.

 

3. פריצה לרכב על מנת לדרוש כופר עבורו. כאן מדובר ברכבי יוקרה או אספנות שאין דרישה לחלקיהם. ניסיון לשלם את דמי הכופר עלול להסתיים בחטיפת הרכב עימו הגעתם לשלם את דמי הכופר המקוריים.

 

 

כאשר מדובר ברכב מועד לגניבה, או רכב ששוויו הוא מעל ל- 200,000 שקלים, חברות הביטוח מחייבות את בעלי הרכבים להתקין אמצעי מיגון שונים ברכבם. הדרישה להתקנת אמצעי המיגון משתנה בין חברת ביטוח אחת לשנייה, וכאשר באים לרכוש ביטוח מקיף לרכב יש לשים לב לפרט זה. חברת ביטוח עלולה להציע סכום פרמיה נמוך במיוחד אך לדרוש התקנת אמצעי מיגון יקרים מאד, על חשבון בעל הרכב. שיכלול הדרישה לאמצעי המיגון עם גובה הפרמיה יבטיח כי ההערכה שתקבלו על עלות ביטוח הרכב המקיף תהיה שלמה ונכונה יותר. בנוסף, קיימת שונות גדולה בין חברות הביטוח לא רק ביחסן לדרישה להתקנת אמצעי מיגון אלא גם בנכונותן להשתתף בדמי התקנתם, וכדאי לבדוק זאת לפני רכישת ביטוח רכב.

 

אם עד לתקופה האחרונה הדרישה להתקנת אמצעי מיגון ברכב הייתה דרישה קיימת לגבי כל הרכבים, הרי שלאחרונה קיימת מגמה לאפשר רכישת ביטוח רכב מקיף גם ללא התקנת אמצעי מיגון כלשהם ברכב. יחד עם זאת, התקנת אמצעי מיגון תוריד את עלות דמי הביטוח, וככל שיותקנו אמצעי מיגון רבים יותר כך עלות הביטוח תרד, וגם הסיכוי כי רכבכם ייגנב.

 

 

· מנעולים – מנעול הגה, מנעול תיבת הילוכים, מנעול דוושות – אומנם מנעולים ניתנים לפריצה אך יקשו על גנב הרכב.

 

· אימובילייזר מקורי –מערכת המשביתה את מחשב הרכב או את מערכת ההתנעה במידה וההתנעה מתבצעת שלא באמצעות מפתח מקורי של הרכב. במרבית הרכבים החדשים האימובילייזר בנוי לתוך הרכב ומפתחותיו המקוריים. אפשר להתקין אימובילייזר גם ברכבים ישנים יותר בהם הרכב אינו כולל כזה.

 

· קודנית – גם משביתת תנועה אך פועלת באמצעות הקשת קוד. הקודנית טובה במיוחד בגניבות בשיטת הדאבל בהם לגנב יש את המפתח המקורי אולם עדיין עליו לברר מהו הקוד הדרוש לשם התנעת הרכב.

 

· עלוקה – מערכת נסתרת שתפקידה לנתק את החשמל באחת ממערכות ההנעה של הרכב. כיוון שמדובר במערכת נסתרת קשה יותר לאתרה ולנטרלה.

 

· כספת – כספת כשמה היא – כספת למחשב הרכב. כיוון שהתנעת הרכב מתבצעת לעתים קרובות על ידי החלפת מחשב הרכב, התקנת הגנה מכאנית על מחשב הרכב תקשה על הגנבים לפעול בשיטה זו.

 

· אזעקה – ישנן אזעקות רבות הפועלות בשיטות שונות. מהן כאלו הפועלות על ידי זיהוי שינוי בנפח החלל הפנימי, זיהוי שבירת חלון, פריצת דלת או פתיחת מכסה המנוע ועוד. ישנן אזעקות אשר מסתפקות בהרמת קול תרועה רמה, אחרות, מתוחכמות יותר, שולחות מסרון לבעל הרכב או לחברת איתור ומתריעות על ניסיון הפריצה. רוב האזעקות מחוברות אף הן למערכת ההתנעה ומקשות על גנבי הרכב להתניע את הרכב.

 

· איתורן – איתורן הוא מעין GPS המוצמד לרכב ושולח איתות לגבי מקום הימצאותו של הרכב. כאשר נשלח אות כי הרכב נפרץ, רכבי סיור של חברת האיתור והמשטרה מוזנקים לאתרו.

 

· איתורן חליפי – ניתן להתקין יותר ממערכת איתור אחת, כאשר מערכת האיתור החליפית מוסתרת ומקשה על גנבי הרכב לאתרה ולנטרלה.

 

· סימון חלפי הרכב – ניתן לסמן את חלפי הרכב המבוקשים ביותר על ידי סימון מיוחד שקשה להעלימו במטרה להקשות על מכירת חלפי הרכב לאחר פירוקו ועל ידי כך להפוך את כלי הרכב לקורץ פחות לגנבים.

 

 

דאגו תמיד לנעול את הרכב, לסגור דלתות וחלונות ולהפעיל את אמצעי המיגון המותקנים ברכב. סעיף זה חשוב במיוחד, גם בשעות היום וגם אם אתם עוזבים את רכבכם למספר דקות, כיוון שבמידה והרכב ייגנב כאשר אמצעי המיגון בו אינם פועלים או שהדלתות והחלונות אינם סגורים, לא תהיו מכוסים מבחינת ביטוח רכב מקיף שרכשתם.

 

חניה באזור המוגן על ידי גדר, שער חשמלי או שומר – בטוחה יותר. גם להחנות את הרכב באזור הומה תקטין את הסיכויים כי גנב הרכב לא ינסה לפרוץ אליו כאשר ישנם עדים רבים למעשיו.

 

כדי למנוע פריצה לרכב הקפידו לא להשאיר חפצי ערך, תיקים, או מכשור שניתן להוציאו מהרכב. שמרו על רישיונות הרכב עליכם ולא בתא הכפפות. ובבית- הקפידו להצניע את המקום בו אתם שומרים את מפתחות הרכב.

 

הקפידו על דיווח מהיר למשטרה, לחברת האיתור ולחברת הביטוח במקרה שבו רכב נגנב. כיוון שהזמן העובר עד לשחיטת הרכב במשחטות הוא קצר מאד, התרעה מהירה ובזמן עשויה להציל את רכבכם, ואילו דחיית יידוע המשטרה עלולה להתקבל בצורה לא טובה בחברת הביטוח.

 

כדי לשמור על רכבכם מפני גניבות, התקינו כמה שיותר אמצעי מיגון והקפידו על הפעלתם בכל עת. אמנם, אין הבטחה כי אמצעים אלו ימנעו את הגניבה כליל אך קיומם וריבויים יוריד את הסיכוי כי יגנבו.