אלטרנטור לרכב

מה זה בכלל אלטרנטור לרכב ומה הוא עושה?

galgalim | 14/07/19
אלטרנטור לרכב

האלטרנטור, חלק מרכזי במערכת החשמל ברכב, מורכב מסליל, מוט מגנטי ורצועה. הוא למעשה מתפקד כגנרטור ותפקידו העיקרי הוא לייצר אנרגיה חשמלית מסיבובי המנוע ובכך להטעין את המצבר ולספק אנרגיית חשמל שוטפת במהלך הנסיעה.

איך זה קורה? כאשר אנחנו פותחים את מתג ההצתה, נורת הטעינה מקבלת פלוס מהמצבר דרך הנתיך (פיוז) והמתג, ואת המינוס דרך ווסת הטעינה האלקטרוני, הפחמים והרוטור שבתוך האלטרנטור. כאשר הרכב מונע, המינוס באמצעות האלטרנטור הופך דרך שלושת דיודות הטריו (גשר הדיודות) בתוך האלטרנטור לפלוס ולכן המנורה נכבית.

ברגע שהרכב מונע , טעינה תקינה צריכה להיות בין 13.5-14.2. הטעינה משתנה כאשר מפעילים צרכני חשמל שונים כגון מזגן, אורות ומגבים, כמובן תלוי ברכב ובאלטרנטור שמורכב עליו.

איך נזהה תקלה באלטרנטור? הנה כמה תופעות נפוצות שירמזו לכם על תקלה:

  1. תופעה שכיחה ונפוצה: כשנדלקת נורת הטעינה (המצבר) בלוח המחוונים. במצב זה, רוב הסיכויים שאין טעינה והאלטרנטור לא ממלא את המצבר. הסיבה למנורה שנדלקת קשורה לבעיה חשמלית כמו דיודה שרופה, וסת מתח פסול או פחמים גמורים. הטעינה בוולטמטר תראה בדר"כ באזור ה V12 שזה בעצם מתח המצבר ולא מתח הטעינה.
  2. אם המצבר התרוקן ולא הצלחתם להניע, פתחתם את מתג ההצתה (סוויץ׳) והמנורה של הטעינה לא נדלקת כלל, יתכן שיש נתק ברוטור שבתוך האלטרנטור, ויתכן גם שלא מגיע זרם כמו שצריך לתקע שמתחבר לאלטרנטור. במקרה כזה, רצוי להגיע לחשמלאי רכב לבדיקה מקצועית ויסודית.
  3. רצועת האלטרנטור קרועה – רצועת האלטרנטור מתכלה עם הזמן, מתייבשת ונשחקת. אם לא מחליפים אותה בזמן היא עלולה להיקרע ולגרום לכך שהאלטרנטור כלל לא יניע לפעולה. כפעולת מניעה, יש לבדוק את הרצועה מדי פעם ומומלץ כשעושים טיפול לרכב.
  4. טעינת יתר – זה קורה כשהוויסות של המתח באלטרנטור משתבש והוא גורם לכך שהאלטרנטור יספק יותר מדי מתח למצבר. טעינת יתר עלולה לגרום למצבר להתפוצץ ולגרום נזק ישיר למערכות חשמל שמופעלות ע"י מחשב הרכב. ניתן לזהות את טעינת היתר ע"י ריח חזק של חומצה שיוצא מהמצבר, כתוצאה מהחימום הרב שקיבל. הטעינה שתתקבל בוולטמטר תהיה מעל V15. שימו לב, זהו מצב מסוכן מאוד וברגע שהוא מתרחש אסור לנסוע עם הרכב כלל ויש להגיע כמה שיותר מהר למוסך כדי להחליף את האלטרנטור.

 

אם אבחנתם תקלה באלטרנטור, שווה לבחון אפשרות לשפץ את האלטרנטור הקיים. לחילופין, תוכלו להחליף לאלטרנטור משופץ או לרכוש חדש.
יחד עם זאת, הפערים בין שיפוץ אלטרנטור לבין החלפה לאלטרנטור חדש נעים בין כמה מאות שקלים ולכן מומלץ לשקול גם שיפוץ לאלטרנטור וכדאי להקפיד על שיפוץ מקצועי ושימוש בחלקי חילוף איכותיים. המחיר הסופי יהיה תלוי בסוג הרכב ובעוצמת הזרם החשמלי שהאלטרנטור מייצר.

 

דוגמאות לטווחי מחירים לבדיקה להכנה לטסט + העברת טסט

יצרן

דגם

שנתון

טווח מחירים

יונדאי 

i10

2015

200-350 ₪

יונדאי 

סונטה

2016

150-350 ₪ 

קיה 

פיקנטו

2012

180-300 ₪ 

סקודה

פביה

2015

190-350 ₪

 

מחפשים אלטרנטור? בואו לקבל הצעות מחיר ולהשוות מחירים בזמן אמת בזירת המסחר שלנו!

 

האלטרנטור, חלק מרכזי במערכת החשמל ברכב, מורכב מסליל, מוט מגנטי ורצועה. הוא למעשה מתפקד כגנרטור ותפקידו העיקרי הוא לייצר אנרגיה חשמלית מסיבובי המנוע ובכך להטעין את המצבר ולספק אנרגיית חשמל שוטפת במהלך הנסיעה.

איך זה קורה? כאשר אנחנו פותחים את מתג ההצתה, נורת הטעינה מקבלת פלוס מהמצבר דרך הנתיך (פיוז) והמתג, ואת המינוס דרך ווסת הטעינה האלקטרוני, הפחמים והרוטור שבתוך האלטרנטור. כאשר הרכב מונע, המינוס באמצעות האלטרנטור הופך דרך שלושת דיודות הטריו (גשר הדיודות) בתוך האלטרנטור לפלוס ולכן המנורה נכבית.

ברגע שהרכב מונע , טעינה תקינה צריכה להיות בין 13.5-14.2. הטעינה משתנה כאשר מפעילים צרכני חשמל שונים כגון מזגן, אורות ומגבים, כמובן תלוי ברכב ובאלטרנטור שמורכב עליו.

איך נזהה תקלה באלטרנטור? הנה כמה תופעות נפוצות שירמזו לכם על תקלה:

  1. תופעה שכיחה ונפוצה: כשנדלקת נורת הטעינה (המצבר) בלוח המחוונים. במצב זה, רוב הסיכויים שאין טעינה והאלטרנטור לא ממלא את המצבר. הסיבה למנורה שנדלקת קשורה לבעיה חשמלית כמו דיודה שרופה, וסת מתח פסול או פחמים גמורים. הטעינה בוולטמטר תראה בדר"כ באזור ה V12 שזה בעצם מתח המצבר ולא מתח הטעינה.
  2. אם המצבר התרוקן ולא הצלחתם להניע, פתחתם את מתג ההצתה (סוויץ׳) והמנורה של הטעינה לא נדלקת כלל, יתכן שיש נתק ברוטור שבתוך האלטרנטור, ויתכן גם שלא מגיע זרם כמו שצריך לתקע שמתחבר לאלטרנטור. במקרה כזה, רצוי להגיע לחשמלאי רכב לבדיקה מקצועית ויסודית.
  3. רצועת האלטרנטור קרועה – רצועת האלטרנטור מתכלה עם הזמן, מתייבשת ונשחקת. אם לא מחליפים אותה בזמן היא עלולה להיקרע ולגרום לכך שהאלטרנטור כלל לא יניע לפעולה. כפעולת מניעה, יש לבדוק את הרצועה מדי פעם ומומלץ כשעושים טיפול לרכב.
  4. טעינת יתר – זה קורה כשהוויסות של המתח באלטרנטור משתבש והוא גורם לכך שהאלטרנטור יספק יותר מדי מתח למצבר. טעינת יתר עלולה לגרום למצבר להתפוצץ ולגרום נזק ישיר למערכות חשמל שמופעלות ע"י מחשב הרכב. ניתן לזהות את טעינת היתר ע"י ריח חזק של חומצה שיוצא מהמצבר, כתוצאה מהחימום הרב שקיבל. הטעינה שתתקבל בוולטמטר תהיה מעל V15. שימו לב, זהו מצב מסוכן מאוד וברגע שהוא מתרחש אסור לנסוע עם הרכב כלל ויש להגיע כמה שיותר מהר למוסך כדי להחליף את האלטרנטור.

 

אם אבחנתם תקלה באלטרנטור, שווה לבחון אפשרות לשפץ את האלטרנטור הקיים. לחילופין, תוכלו להחליף לאלטרנטור משופץ או לרכוש חדש.
יחד עם זאת, הפערים בין שיפוץ אלטרנטור לבין החלפה לאלטרנטור חדש נעים בין כמה מאות שקלים ולכן מומלץ לשקול גם שיפוץ לאלטרנטור וכדאי להקפיד על שיפוץ מקצועי ושימוש בחלקי חילוף איכותיים. המחיר הסופי יהיה תלוי בסוג הרכב ובעוצמת הזרם החשמלי שהאלטרנטור מייצר.

 

דוגמאות לטווחי מחירים לבדיקה להכנה לטסט + העברת טסט

יצרן

דגם

שנתון

טווח מחירים

יונדאי 

i10

2015

200-350 ₪

יונדאי 

סונטה

2016

150-350 ₪ 

קיה 

פיקנטו

2012

180-300 ₪ 

סקודה

פביה

2015

190-350 ₪

 

מחפשים אלטרנטור? בואו לקבל הצעות מחיר ולהשוות מחירים בזמן אמת בזירת המסחר שלנו!