איך בוחרים שמן מנוע לרכב? המדריך המלא

מדוע חשוב להחליף שמן מנוע בזמן? איך מתאימים את השמן הנכון לרכב? וכמה זה עולה לנו?

גלגלים | 25/03/24
איך בוחרים שמן מנוע לרכב? המדריך המלא

שמן מנוע הוא אחד מהרכיבים החשובים ברכב, המשמעותי לפעילות תקינה של מנועי בעירה פנימית, לביצועי מנוע משופרים ולפעילות שוטפת של הרכב. שמן מנוע אחראי על צמצום החיכוך בין חלקי המנוע וקירור הרכיבים בזמן פעילות והתחממות, ניקוי ופינוי חלקיקי לכלוך, פיח ומשקעים המצטברים בין חלקי המנוע, והגנה מקורוזיה.


מתי מחליפים שמן מנוע?

מומלץ להחליף שמן מנוע ברכב במסגרת טיפול תקופתי אחת לשנה, או כל 15-10 אלף ק״מ, בהתאם להוראות יצרן הרכב ולפי המוקדם מביניהם. גם אם לא נסעתם ברכב במהלך השנה או נסעתם בו פחות מבדרך כלל, עדיין יש להחליף שמן מנוע בזמן המיועד לכך בשנה. במקרי קיצון נמליץ על החלפת שמן מנוע מוקדמת מבדרך כלל, כמו למשל במקרה של רכב הנוסע בתנאי נהיגה או מזג אוויר מאתגרים. יחד עם שמן המנוע מקובל להחליף גם מסנן שמן, שמתבלה ומתלכלך בחלוף הזמן. מסנן שמן הוא החלק האחראי על סינון השמן מלכלוכי אבק ופיח המצטברים בו בזמן פעילות.


מדוע חשוב להחליף שמן מנוע בזמן?

שמן מנוע שמתיישן ומתחמצן צובר לכלוך שהופך לבוצה, מאבד את הצמיגות שלו ונפגם. עם הזמן לכלוך זה עלול לחדור לחלקי המנוע השונים, לגרום לסתימות ולפגוע ביעילות המערכת. בנוסף, ייתכנו לחץ ושחיקה מוגברים במנוע, ועבודה בטמפרטורה גבוהה יותר, שבסופם נחווה מנוע שעובד באופן לא יעיל, צורך דלק באופן מוגבר ומזהם את האוויר. לטוח הארוך, פעילות מנוע עם שמן ישן ובלוי פוגעת באורך חיי המנוע וגורמת לנזק במערכת.

מכאן עולה החשיבות של החלפת שמן מנוע ומסנן שמן בזמן, אך זה לא מסתיים רק בהחלפה. בחירת השמן המתאים למנוע ולרכב היא קריטית לא פחות.  

 

אז איך בוחרים שמן מנוע מתאים?

בחירת שמן מנוע לרכב צריכה להתבצע על בסיס המלצות יצרן הרכב, ויכולה להיות מושפעת ממכלול של פרמטרים שונים, כמו: המותג המייצר, איכות השמן, דרגת הצמיגות, התקנים השונים בהם הוא עומד ועוד.

הנה כמה פרמטרים עיקריים שכדאי להכיר כשניגשים לבחור את השמן המתאים:

 

מידת צמיגות

בהוראות היצרן תמצאו המלצה למשקל השמן בהתאם לעונות השנה, לדוגמה: בפורמט של 10W-30, המספר השמאלי מייצג את עמידות השמן בעונת החורף (w=winter), והמספר מימין מייצג את מידת צמיגות השמן בטמפרטורות גבוהות, כלומר התנגדות הנוזל לזרם במצב פעילות מוגבר. רמה נמוכה של צמיגות בשמן תבטיח ביצועי מנוע טובים, חיסכון בצריכת הדלק ופעילות יעילה ושוטפת של כל המערכת.

 

התקן האמריקאי API

בנוסף למידת הצמיגות ולהתאמה לעונות השנה, ניתן לבחון את התקנים המסומנים על גבי השמן. התקן האמריקאי מבית מכון הנפט האמריקאי (API) מציע דירוג לשמן לפי ביצועים באמצעות סימון האותיות SP, SN, SM, SL ו- SJ עבור מנועי בנזין, ו-CK-4, CJ-4, CI-4, CH-4 ו- FA-4 עבור מנועי דיזל. תקן זה מייצג את יכולת השמן לשמור על המנוע מלכלוך ובלאי הנוצרים בטמפרטורה גבוהה.

 

התקן האירופאי ACEA

יצרנים אירופאיים משתמשים בסימון של אותיות לצד ספרות, כאשר שילוב האותיות והספרות השונות יוצר מפרט של נתוני פליטה, במטרה להתאים את סוגי השמנים המוצעים למגוון המנועים הקיימים. למשל: שמן בעל סימון תקן של A4/B4 מיועד למנועים בעלי רמת ביצוע סטנדרטית, לעומת זאת שמן עם סימון A5/B5 מתאים למנועים העובדים בתנאים קיצוניים, כמו: רכבי ספורט.

 

סוגי שמן מנוע לרכב

קיים בשוק מגוון רחב של סוגי שמנים, דירוגים ומותגים. אלו העיקריים מביניהם:

 

שמן מנוע מינרלי זהו השמן הסטנדרטי והפשוט מבין הסוגים הקיימים. מדובר בשמן שמופק כתוצר של זיקוק נפט, ללא תוספים. כיום כל מותג בתחום מייצר ומציע שמן מנוע מינרלי ברמות שונות של צמיגות. שמן מינרלי נחשב לנפוץ, עלותו זולה והביצועים בהתאם. שמן מינרלי לא יתאים לרכבים חדשים בעלי מנועים מתקדמים וביצועים גבוהים.

 

שמן מנוע סינתטי הוא שמן המופק במעבדה ועובר שיפורים והשבחה, במטרה לייצר תכונות ואיכות המטיבים עם המנוע, ובסוף מבטיחים ביצועים גבוהים. שמן סינתטי נחשב ליקר ביותר מבין סוגי השמנים ומתאים מאוד לרכבים חדשים בעלי ביצועים גבוהים, או לרכבים המותאמים לתנאי נהיגה מסוימים.

 

שמן מנוע חצי סינתטי הוא שילוב של שמן מינרלי המהול עם שמן סינתטי, כלומר שמן המופק מנפט שעובר עיבוד ותוספים, במטרה לשפר את איכות השמן והביצועים. שמן חצי סינתטי נפוץ בקרב רכבים בעלי עומסים כבדים יותר על המנוע שרוצים הגנה נוספת, כגון: רכבי עבודה, רכבי SUV ועוד. עלות שמן חצי סינתטי נמצאת בטווח שבין עלות שמן מינרלי לעלות שמן סינתטי.

 

כמה עולה להחליף שמן ברכב?

עלות החלפת שמן מנוע כוללת את רכישת השמן וזמן העבודה הכרוך בהחלפה. החלפת שמן ברכב אורכת בממוצע שעתיים, במהלכן מנקזים את השמן הישן לתוך כלי קיבול, ממתינים עד שכל השמן מנוקז לכלי, ממלאים את השמן החדש, מניעים את הרכב ובודקים שהכל תקין ושאין נזילת שמן.

 

עלות ליטר שמן מנוע נעה בין 150-20 ₪. כמות השמן הנדרשת למילוי ברכב היא בין 5-3 ליטרים.

עלות שעת עבודה ממוצעת במוסך היא 350 ₪.

סה״כ עלות החלפת שמן מנוע נעה בין 1,600-500 ₪.

 

איך בודקים שמן מנוע ברכב?

במסגרת תחזוקת הרכב השוטפת, כדאי לבדוק שמן מנוע ברכב אחת לשבוע, ולפני נסיעות ארוכות.

שמן מנוע בודקים אך ורק כאשר המנוע כבוי וקר. רק במצב זה כל השמן מנוקז באגן השמן וניתן לבצע את הבדיקה בבטיחות.

לפני שבודקים את השמן, מוודאים שהרכב חונה של משטח ישר, יציב ואופקי, על מנת לקבל תוצאות מדויקות ככל שניתן. לקראת בדיקת השמן יש להצטייד בסמרטוט בד או בנייר עבה.

וכעת, פותחים את מכסה המנוע ומקבעים אותו. מוציאים את מקל המתכת - מדיד השמן, ומנקים אותו היטב משאריות שמן. תוכלו לזהות את סימוני הרף התחתון והעליון במדיד, אלו הגבולות בהם השמן צריך להימצות.
טובלים את המדיד באגן השמן עד כמה שניתן ומוציאים.
עכשיו ניתן לראות את גובה השמן על פני המדיד, כאשר המצב הרצוי הוא בין טווחי הסימונים. אם גובה השמן גבוה מדי - קיים סיכון להצפה במנוע. אם גובה השמן נמוך מדי - קיים סיכון להתחממות יתר של המנוע ולנזק למנוע. אם גובה השמן נמצא בטווח - זה אומר שכמות השמן תקינה.
 

 

הגיע הזמן לטיפול תקופתי לרכב? הקליקו ותאמו טיפול במוסך הקרוב >

שמן מנוע הוא אחד מהרכיבים החשובים ברכב, המשמעותי לפעילות תקינה של מנועי בעירה פנימית, לביצועי מנוע משופרים ולפעילות שוטפת של הרכב. שמן מנוע אחראי על צמצום החיכוך בין חלקי המנוע וקירור הרכיבים בזמן פעילות והתחממות, ניקוי ופינוי חלקיקי לכלוך, פיח ומשקעים המצטברים בין חלקי המנוע, והגנה מקורוזיה.


מתי מחליפים שמן מנוע?

מומלץ להחליף שמן מנוע ברכב במסגרת טיפול תקופתי אחת לשנה, או כל 15-10 אלף ק״מ, בהתאם להוראות יצרן הרכב ולפי המוקדם מביניהם. גם אם לא נסעתם ברכב במהלך השנה או נסעתם בו פחות מבדרך כלל, עדיין יש להחליף שמן מנוע בזמן המיועד לכך בשנה. במקרי קיצון נמליץ על החלפת שמן מנוע מוקדמת מבדרך כלל, כמו למשל במקרה של רכב הנוסע בתנאי נהיגה או מזג אוויר מאתגרים. יחד עם שמן המנוע מקובל להחליף גם מסנן שמן, שמתבלה ומתלכלך בחלוף הזמן. מסנן שמן הוא החלק האחראי על סינון השמן מלכלוכי אבק ופיח המצטברים בו בזמן פעילות.


מדוע חשוב להחליף שמן מנוע בזמן?

שמן מנוע שמתיישן ומתחמצן צובר לכלוך שהופך לבוצה, מאבד את הצמיגות שלו ונפגם. עם הזמן לכלוך זה עלול לחדור לחלקי המנוע השונים, לגרום לסתימות ולפגוע ביעילות המערכת. בנוסף, ייתכנו לחץ ושחיקה מוגברים במנוע, ועבודה בטמפרטורה גבוהה יותר, שבסופם נחווה מנוע שעובד באופן לא יעיל, צורך דלק באופן מוגבר ומזהם את האוויר. לטוח הארוך, פעילות מנוע עם שמן ישן ובלוי פוגעת באורך חיי המנוע וגורמת לנזק במערכת.

מכאן עולה החשיבות של החלפת שמן מנוע ומסנן שמן בזמן, אך זה לא מסתיים רק בהחלפה. בחירת השמן המתאים למנוע ולרכב היא קריטית לא פחות.  

 

אז איך בוחרים שמן מנוע מתאים?

בחירת שמן מנוע לרכב צריכה להתבצע על בסיס המלצות יצרן הרכב, ויכולה להיות מושפעת ממכלול של פרמטרים שונים, כמו: המותג המייצר, איכות השמן, דרגת הצמיגות, התקנים השונים בהם הוא עומד ועוד.

הנה כמה פרמטרים עיקריים שכדאי להכיר כשניגשים לבחור את השמן המתאים:

 

מידת צמיגות

בהוראות היצרן תמצאו המלצה למשקל השמן בהתאם לעונות השנה, לדוגמה: בפורמט של 10W-30, המספר השמאלי מייצג את עמידות השמן בעונת החורף (w=winter), והמספר מימין מייצג את מידת צמיגות השמן בטמפרטורות גבוהות, כלומר התנגדות הנוזל לזרם במצב פעילות מוגבר. רמה נמוכה של צמיגות בשמן תבטיח ביצועי מנוע טובים, חיסכון בצריכת הדלק ופעילות יעילה ושוטפת של כל המערכת.

 

התקן האמריקאי API

בנוסף למידת הצמיגות ולהתאמה לעונות השנה, ניתן לבחון את התקנים המסומנים על גבי השמן. התקן האמריקאי מבית מכון הנפט האמריקאי (API) מציע דירוג לשמן לפי ביצועים באמצעות סימון האותיות SP, SN, SM, SL ו- SJ עבור מנועי בנזין, ו-CK-4, CJ-4, CI-4, CH-4 ו- FA-4 עבור מנועי דיזל. תקן זה מייצג את יכולת השמן לשמור על המנוע מלכלוך ובלאי הנוצרים בטמפרטורה גבוהה.

 

התקן האירופאי ACEA

יצרנים אירופאיים משתמשים בסימון של אותיות לצד ספרות, כאשר שילוב האותיות והספרות השונות יוצר מפרט של נתוני פליטה, במטרה להתאים את סוגי השמנים המוצעים למגוון המנועים הקיימים. למשל: שמן בעל סימון תקן של A4/B4 מיועד למנועים בעלי רמת ביצוע סטנדרטית, לעומת זאת שמן עם סימון A5/B5 מתאים למנועים העובדים בתנאים קיצוניים, כמו: רכבי ספורט.

 

סוגי שמן מנוע לרכב

קיים בשוק מגוון רחב של סוגי שמנים, דירוגים ומותגים. אלו העיקריים מביניהם:

 

שמן מנוע מינרלי זהו השמן הסטנדרטי והפשוט מבין הסוגים הקיימים. מדובר בשמן שמופק כתוצר של זיקוק נפט, ללא תוספים. כיום כל מותג בתחום מייצר ומציע שמן מנוע מינרלי ברמות שונות של צמיגות. שמן מינרלי נחשב לנפוץ, עלותו זולה והביצועים בהתאם. שמן מינרלי לא יתאים לרכבים חדשים בעלי מנועים מתקדמים וביצועים גבוהים.

 

שמן מנוע סינתטי הוא שמן המופק במעבדה ועובר שיפורים והשבחה, במטרה לייצר תכונות ואיכות המטיבים עם המנוע, ובסוף מבטיחים ביצועים גבוהים. שמן סינתטי נחשב ליקר ביותר מבין סוגי השמנים ומתאים מאוד לרכבים חדשים בעלי ביצועים גבוהים, או לרכבים המותאמים לתנאי נהיגה מסוימים.

 

שמן מנוע חצי סינתטי הוא שילוב של שמן מינרלי המהול עם שמן סינתטי, כלומר שמן המופק מנפט שעובר עיבוד ותוספים, במטרה לשפר את איכות השמן והביצועים. שמן חצי סינתטי נפוץ בקרב רכבים בעלי עומסים כבדים יותר על המנוע שרוצים הגנה נוספת, כגון: רכבי עבודה, רכבי SUV ועוד. עלות שמן חצי סינתטי נמצאת בטווח שבין עלות שמן מינרלי לעלות שמן סינתטי.

 

כמה עולה להחליף שמן ברכב?

עלות החלפת שמן מנוע כוללת את רכישת השמן וזמן העבודה הכרוך בהחלפה. החלפת שמן ברכב אורכת בממוצע שעתיים, במהלכן מנקזים את השמן הישן לתוך כלי קיבול, ממתינים עד שכל השמן מנוקז לכלי, ממלאים את השמן החדש, מניעים את הרכב ובודקים שהכל תקין ושאין נזילת שמן.

 

עלות ליטר שמן מנוע נעה בין 150-20 ₪. כמות השמן הנדרשת למילוי ברכב היא בין 5-3 ליטרים.

עלות שעת עבודה ממוצעת במוסך היא 350 ₪.

סה״כ עלות החלפת שמן מנוע נעה בין 1,600-500 ₪.

 

איך בודקים שמן מנוע ברכב?

במסגרת תחזוקת הרכב השוטפת, כדאי לבדוק שמן מנוע ברכב אחת לשבוע, ולפני נסיעות ארוכות.

שמן מנוע בודקים אך ורק כאשר המנוע כבוי וקר. רק במצב זה כל השמן מנוקז באגן השמן וניתן לבצע את הבדיקה בבטיחות.

לפני שבודקים את השמן, מוודאים שהרכב חונה של משטח ישר, יציב ואופקי, על מנת לקבל תוצאות מדויקות ככל שניתן. לקראת בדיקת השמן יש להצטייד בסמרטוט בד או בנייר עבה.

וכעת, פותחים את מכסה המנוע ומקבעים אותו. מוציאים את מקל המתכת - מדיד השמן, ומנקים אותו היטב משאריות שמן. תוכלו לזהות את סימוני הרף התחתון והעליון במדיד, אלו הגבולות בהם השמן צריך להימצות.
טובלים את המדיד באגן השמן עד כמה שניתן ומוציאים.
עכשיו ניתן לראות את גובה השמן על פני המדיד, כאשר המצב הרצוי הוא בין טווחי הסימונים. אם גובה השמן גבוה מדי - קיים סיכון להצפה במנוע. אם גובה השמן נמוך מדי - קיים סיכון להתחממות יתר של המנוע ולנזק למנוע. אם גובה השמן נמצא בטווח - זה אומר שכמות השמן תקינה.
 

 

הגיע הזמן לטיפול תקופתי לרכב? הקליקו ותאמו טיפול במוסך הקרוב >