חניונים רובוטיים לאופניים

בקרוב יופעלו חניונים רובוטיים לאופניים בתחנות רכבת ישראל. בשלב הראשון יוקמו 4 חניונים רובוטיים, עיליים ותת קרקעיים. כיצד יעבוד המיזם החדשני ואלו תחנות תוקמנה?

אורן פרנקל | 12/09/18
חניונים רובוטיים לאופניים
החניונים הרובוטיים יוסיפו מאות מקומות חניה לעומת אלה הזמינים כיום

שני חניונים תת-קרקעיים יוקמו בתחנת תל אביב-סבידור ותחנת הרצליה, ושני חניונים עיליים יוקמו בתחנת נתניה ובתחנת באר שבע-צפון. השר כץ: "המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. עם הצלחת הפיילוט, הוא יורחב לתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ".

 בשורה טובה לרוכבי אופניים. משרד התחבורה, באמצעות רכבת ישראל, פרסם מכרז להקמת חניונים רובוטיים לאופניים, בתחנות רכבת ישראל. זאת, במסגרת פיילוט שיזם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, במטרה לעודד נוסעים להגיע לתחנות הרכבת באמצעות אופניים, מבלי להעלות אותם לרכבת.

העלאת האופניים לקרונות הרכבת פוגעת לעיתים בשירות לנוסעים הרכבת ומונעת מציבור בעלי המוגבלויות להשתמש ברכבת. שכן, רוכבי האופניים לרוב מעמידים את אופניהם בקרון המונגש, והדבר גורם לעיכובים ואיחורים של הרכבות, וקושי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

השר כץ החליט על הקמת החניונים הרובוטיים לאופניים, בדומה לחניונים הקיימים במדינות מתקדמות באירופה כמו גרמניה, צ'כיה, ספרד והולנד. החניון הרובוטי מאפשר ניצול אופטימאלי של שטח החניון, הוא בטוח מגניבות ונזקים, אמין, ומאפשר שימוש מהיר וללא כח אדם.

הזכיינים שיזכו במכרזים, יהיו אחראים על הקמה ותפעול של החניונים הרובוטיים. בשלב הראשון יוקמו ארבעה חניונים רובוטיים, עיליים ותת קרקעיים, ברחבי הארץ. שני חניונים תת-קרקעיים יוקמו בתחנת תל אביב-סבידור ותחנת הרצליה, ושני חניונים עיליים יוקמו בתחנת נתניה ובתחנת באר שבע-צפון.

החניון הרובוטי העילי מאפשר לאחסן עד 150 זוגות אופניים והחניון התת-קרקעי כולל מקומות אחסון ליותר מ-200 זוגות אופניים. הפקדת האופניים בחניונים הרובוטיים תתבצע תוך 15-20 שניות בלבד. השימוש בחניון יתאפשר באמצעות אפליקציה ייעודית, אתר אינטרנט ושירות לקוחות טלפוני.

זיהוי בעל האופניים יתבצע באמצעות "רב קו" אישי או כרטיס האשראי. בחניונים מותקנים מצלמות המתעדות את הליך ההפקדה והשחרור של האופניים, וכן חיישנים המזהים את מידות האופניים ומתריעים על כל הפרעה אפשרית.

השר כץ ציין כי המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. לדבריו, עם הצלחת הפיילוט, משרד התחבורה יפורסם מכרזים להקמת חניונים רובוטיים בתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ.

שני חניונים תת-קרקעיים יוקמו בתחנת תל אביב-סבידור ותחנת הרצליה, ושני חניונים עיליים יוקמו בתחנת נתניה ובתחנת באר שבע-צפון. השר כץ: "המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. עם הצלחת הפיילוט, הוא יורחב לתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ".

 בשורה טובה לרוכבי אופניים. משרד התחבורה, באמצעות רכבת ישראל, פרסם מכרז להקמת חניונים רובוטיים לאופניים, בתחנות רכבת ישראל. זאת, במסגרת פיילוט שיזם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, במטרה לעודד נוסעים להגיע לתחנות הרכבת באמצעות אופניים, מבלי להעלות אותם לרכבת.

העלאת האופניים לקרונות הרכבת פוגעת לעיתים בשירות לנוסעים הרכבת ומונעת מציבור בעלי המוגבלויות להשתמש ברכבת. שכן, רוכבי האופניים לרוב מעמידים את אופניהם בקרון המונגש, והדבר גורם לעיכובים ואיחורים של הרכבות, וקושי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

השר כץ החליט על הקמת החניונים הרובוטיים לאופניים, בדומה לחניונים הקיימים במדינות מתקדמות באירופה כמו גרמניה, צ'כיה, ספרד והולנד. החניון הרובוטי מאפשר ניצול אופטימאלי של שטח החניון, הוא בטוח מגניבות ונזקים, אמין, ומאפשר שימוש מהיר וללא כח אדם.

הזכיינים שיזכו במכרזים, יהיו אחראים על הקמה ותפעול של החניונים הרובוטיים. בשלב הראשון יוקמו ארבעה חניונים רובוטיים, עיליים ותת קרקעיים, ברחבי הארץ. שני חניונים תת-קרקעיים יוקמו בתחנת תל אביב-סבידור ותחנת הרצליה, ושני חניונים עיליים יוקמו בתחנת נתניה ובתחנת באר שבע-צפון.

החניון הרובוטי העילי מאפשר לאחסן עד 150 זוגות אופניים והחניון התת-קרקעי כולל מקומות אחסון ליותר מ-200 זוגות אופניים. הפקדת האופניים בחניונים הרובוטיים תתבצע תוך 15-20 שניות בלבד. השימוש בחניון יתאפשר באמצעות אפליקציה ייעודית, אתר אינטרנט ושירות לקוחות טלפוני.

זיהוי בעל האופניים יתבצע באמצעות "רב קו" אישי או כרטיס האשראי. בחניונים מותקנים מצלמות המתעדות את הליך ההפקדה והשחרור של האופניים, וכן חיישנים המזהים את מידות האופניים ומתריעים על כל הפרעה אפשרית.

השר כץ ציין כי המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. לדבריו, עם הצלחת הפיילוט, משרד התחבורה יפורסם מכרזים להקמת חניונים רובוטיים בתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ.