יתרונות וחסרונות של אופנוע מול רכב קטן בעיר

יתרונות וחסרונות של אופנוע מול רכב קטן בעיר

ההתלבטות בין מכונית קטנה לקטנוע היא לא עניין חדש בעולם הרכב. פקקים ובעיות חניה מלווים אותנו כבר עשורים. העיקרון הוא אותו עיקרון – התניידות יעילה יותר - בתוך העיר בדרך כלל, אבל לא רק. קטנוע, בימינו, יכול להיות גם אופנוע עם מנוע לא קטן, רק אוטומטי ובעל כורסא נוחה במקום כיסא נטול משענת. רוצה לומר, הקטנוע אינו נחלתם של תל אביביים-עירוניים בלבד. גם הנוסעים בדרכים הבין עירוניות, בוודאי הפקוקות, יתחבטו באותה השאלה.

galgalim | 08/11/20

אם זו השאלה שאתם שואלים את עצמכם כרגע, - רכב קטן או אופנוע/קטנוע - אתם כנראה עדיין לא הורים. קטנוע זו הדרך המהירה ללימודים או לעבודה, זו שלא צריכים לחפש בה חניה. וגם, קטנוע קטן (125 סמ"ק) זול יחסית ולא תופס הרבה מקום - יעשה את העבודה.

או שאתם דווקא בני 40 פלוס עם ילדים ובן או בת זוג, והדו-גלגלי המדובר הוא למעשה רכב שני. בשני המקרים ההתלבטויות דומות – הסכנות המובנות מאליהן שבנהיגה על אופנוע אל מול הנוחות והמהירות שלו, שלא יסולאו בפז. 

סיבות לקנא ברוכב האופנוע שלצדכם

הרוב המכריע של האופנוענים והקטנוענים מביטים על נהגי המכוניות הריקות מנוסעים, העומדים בפקקים בהתנשאות מובנת. לראות אותם חולפים מימין או משמאל לאורכו של הפקק ועושים כל נסיעה בחצי מהזמן, עושה חשק לכולנו. והרי מחקרים מוכיחים כי פקקים פוגעים באיכות החיים שלנו, משהו שהדו-גלגלי אכן פותר.

מצד שני, בימי חורף גשומים או גלי חום בלתי נסבלים, הקטנוע הוא מקום די מבאס לשהות בו. לחזור בתום יום של לימודים או עבודה, עייפים ורעבים, בגשם שוטף ובכביש אפל זה לא תענוג גדול. גלגליו של הנהג שהתנשאת עליו בפקק לפני חודשיים, שולחים לכיוונך סילון מים ברגעים אלה ממש.

בכל אופן, כאמור, העניין הוא יעילות, זריזות ונוחות וגם תקציב. קטנוע צורך פחות דלק ממכונית והדלק בארץ הוא עניין יקר. מצד שני, הביטוח על אופנוע או קטנוע הוא עסק לא זול. והסיבה ברורה - זה לא סתם שדו-גלגלי הוא רכב שמסוכן יותר לנהוג בו, צריך להבין שכל פגיעה קטנה בו עלולה להוביל לפציעה חריפה, ופה קבור הכלב. 

רכב דו-גלגלי - שיקולי ביטוח

ביטוח החובה מספק כיסוי ביטוחי על פגיעות בגוף (ולא ברכוש) כולל הטיפולים הרפואיים וירידה בכושר עבודה וכשמבוטח רוכב על אופנוע, הסיכוי שאכן יתבע את חברת הביטוח על פגיעה או פציעה גבוה פי כמה מנהג הרכב. לכן הפרמיה גבוהה יותר. ואם תוסיפו ביטוח מקיף לרכב דו גלגלי, תקפיצו את המחיר. 

אם הדו גלגלי הוא רק במקום רכב שני במשפחה, שווה לחשוב על אופציה ב' – הרכב הקטן, ועל ביטוח לרכב שני שהוא נמוך משמעותית מביטוח הקטנוע. ישנם היום מוצרי ביטוח רבים ומגוונים שמקלים על משפחות עם רכב עיקרי ו"משני". חברות הביטוח מציעות מוצרים דיגיטליים, שמאפשרים לשלם ביטוח רכב לפי שימוש, מה שיכול להקל על ההחלטה ולהבין שפערי המחיר יכולים לנצח לטובת הבטיחות והווישרים.  

ואם נחזור להנחה שקוראינו הם סטודנטים "חסרי דאגות", בכל זאת ועל אף הנוחות, כבישי ישראל אינם ידועים כידידותיים לרוכבי הדו גלגלי ואולי יש כמה פתרונות שאולי לא חשבתם עליהם. מוצרי ביטוח מתוחכמים קיימים היום בשוק – ביטוח רכב לפי קילומטרים, שמאפשרים לרכוש בנק של קילומטרים ולשלם רק כאשר נוהגים ברכב (עם אפליקציה ורכיב דיגיטלי שמותקן באוטו מאפשרים את זה) או רעיון פרוע להכניס למערך השיקולים הוא האפשרות לעשות ביטוח רכב לתקופה קצרה בלבד: הרכב המשפחתי יוכל להמשיך ולשמש אתכם מדי פעם מבלי להכביד על הפרמיה הקבועה שלו, מבלי להוסיף אתכם כנהגים בפוליסה. ביטוח לתקופה קצרה מאפשר לכם לשלם רק עבור כמה ימים בלבד בהם תשתמשו ברכב, כך אתם לא מכבידים על ההורים בתשלומי הביטוח. סוג של ניצחון. 

בסופו של דבר מערך השיקולים שלכם מורכב מבטיחות, יעילות, מחיר, והתדירות בה אתם כנראה מתכוונים להשתמש ברכב. בימי הקורונה עוד כאן אבל גם אחריהם, תדירות השימוש שלכם ברכב עלולה להשתנות. עבודה מהבית ופגישות בזום במקום בחדרי ישיבות עטופי זכוכית עוד כאן להישאר, כך שכדאי לתת על כך את הדעת בתוך סט השיקולים. כשיש מוצרי ביטוח שמאפשרים לכם לשלם באופן שמותאם יותר לצרכים שלכם, יכול להיות שרכב עם ארבעה גלגלים, חגורת בטיחות וכריות אוויר דווקא יתאים לכם יותר.