KTM 890 SMT בהשקה. המחיר 99,990 ₪
האופנוע האימתני שיודע לשלב בין תיור לספורט, בין שיוט רגוע להשכבות בכביש ההררי, חזר עם דור חדש ויכולתי מתמיד. חזרנו מההשקה עם הפרטים.
ד.ל.ב מוטוספורט, יבואנית אופנועי KTM לישראל, השיקה שלשום את הדור החדש לאחד מאופנועי הכביש האיקוניים של המותג – ה-890 SMT.
מדובר בקאמבק ל-SMT אשר הופיע בשנת 2009 והציע תמהיל ייחודי של רכיבים וסגנון – איחוד בין יכולות תיור ורכיבת יומיום לצד יכולות ספורטיביות מרשימות במיוחד על האספלט.
לשם הוצאת הדור החדש והטוב מתמיד, נקראו לדגל רוכבי הסופר-מוטו של KTM וכן רוכבי התיור. להם הוגדרו התכונות הנדרשות ליצירת האופנוע החדש – משקל קל, מנוע גמיש וחזק, התנהגות כביש בטוחה, יציבה ומהנה, שימושיות גבוהה ותמורה מעולה למחיר.
בשלב ראשון, נבחר מנוע ה-LC8c המוכר של KTM, טווין מקבילי קטן וקל משקל, אשר לו נפח של 899 סמ"ק ונתוני התפוקה שלו עומדים על 105 כ"ס (ב- 8,000 סל"ד) ו-10.2 קג"מ (ב- 6,500 סל"ד), אך כדי להתאימו לאופי הדגם החדש, הוא קיבל תוספת של 20% למסה הסיבובית, אשר משפרת את היציבות בפניות ובמרכוז המסה, אך אינה פוגעת בגמישות. בנוסף, הותאמה לו תיבת אוויר חדשה וצמד מצערות 46 מ"מ מבית דלאורטו.
כדי שאופנוע זה יוכל להיות נוח ברכיבה למרחקים גדולים בדומה לאופנועי אדוונצ'ר, אבל גם חד ומדויק כמו ה-DUKE המוכר, מסביב למנוע זה הותאמה שלדה חדשה מפלדת כרומולי, אשר דומה ברובה לזו של דגמי האדוונצ'ר של KTM.
הדבר מבטיח מבנה צר וקל, אך גם עמיד וקשיח מאוד לפיתול.
מתכנני אופנוע זה הקפידו לשמור על גיאומטריה כזו אשר תבטיח בנוסף לכל גם תחושה מצוינת לרוכב כדי להגביר את תחושת הביטחון בכל תנאי הרכיבה, כולל ספורט קיצוני.
הנוסחה הזו כללה מיקום חדש אופקי ומרכזי יותר לבולם האחורי, וזה מצדו מבטיח אפשרות להתקנת מושב נמוך יותר לצד זרוע אחורית ארוכה יותר.
אלה מעניקים לאופנוע את תחושת הרכינה אחורנית בדומה לאופנועי GP, לשיפור התאוצה וההתנהגות ביציאה מפניות.
הבולם האחורי מציע כוונון מלא (לעומס קפיץ ולשיכוך) ומהלכו עומד על 180 מ"מ.
גם המזלג הקדמי מציע מהלך זהה, אך מפרק את כיול השיכוך והעומס של קפיץ בין שתי רגלי הבולם לשליטה מלאה וקלה.
יחד עם אלה, מתלי ה-WP APEX מעניקים היזון חוזר מצוין לרוכב, שליטה מלאה בכל תנועות האופנוע וכמובן שיכוך מצוין לתוואי הדרך.
בקצות המתלים, כיאה לאופנוע כביש-ספורטיבי, מותקנים חישוקי 17" עשויים סגסוגת קלה במיוחד, ועליהם מולבשים צמיגי מישלין פאואר GP דביקים ועמידים.
כדי לאכלס את הרוכב\ת והמורכב\ת על גבי אופנוע שכזה, נעשו מספר התאמות לארגונומיה והגיאומטריה הכללית.
מחד, משולש הכידון-מושב-רגליות מציע תנוחה ניטרלית ונוחה לרכיבות ארוכות, אך גם יכולת תנועה ורכינה קדימה, כמובן גם לצדדים כהתאמה לרכיבה ספורטיבית.
את הכידון ניתן בקלות למקם באחד משישה מיקומים קבועים מראש ובטווח של 30 מ"מ כדי לייצר התאמה מושלמת לרוכבים.
המושב בנוי מקשה אחת, אך עם מגרעת והגבהה למורכב\ת אשר מייצרת גם תמיכה בישבן עבור הרוכב\ת כנגד כוחות ההאצה.
אחרון, גובה מושב של 860 מ"מ ומבנה צר, מבטיח התאמה למגוון רוכבים בגבהים שונים.
---
מנוע ה-LC8c ידוע בהיותו חסכוני מאוד בדלק (21.7 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן), וכאשר הוא מוזן ממכל דלק חדש שנפחו 15.8 ליטר, מתקבל טווח רכיבה גדול מאוד בין תדלוקים.
מבנהו של מכל דלק זה דומה מאוד לזה של אופנועי האדוונצ'ר, כך שהוא עוטף את צדי השלדה ותורם מאוד להנמכת מרכז הכובד של האופנוע.
ה-890 SMT חמוש במערך אלקטרוני נרחב שכולל שלושה מצבי רכיבה (Rain, Street, Sport) אשר משפיעים על תגובת המנוע והמצערת ואליהם נוסף מצב ה-Track אשר מאפשר לרוכב לשלוט בבקרת האחיזה עד 10 מצבים.
מערכות ABS ו-MTC קורנרינג עוקבות תמידית אחר תנועת האופנוע ומתאימות את עצמת הבלימה והתערבות בקרת האחיזה בהתאם לאיכות החיבור לאספלט וזווית ההטיה.
כתוספת, ניתן לציידו גם במערכת MSR לשליטה בעוצמת בלימת המנוע והחלקת המצמד אשר מונעים את נעילת והחלקת הגלגל האחורי בעת הורדת הילוכים בעת האטה בתנאים חלקים, 'קוויק-שיפטר פלוס' להעלאת והורדת הילוכים ללא שימוש במצמד וכן בבקרת שיוט. על הבלימה אחראים שני קאליפרים רדיאליים חזקים במיוחד (4 בוכנות), הנושכים צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ מלפנים ומאחור, קאליפר עם שתי בוכנות הפועל על דיסק בקוטר 260 מ"מ.
מעבר לכידון הרחב ומול עיני הרוכבים נמצא לוח מחוונים דיגיטלי TFT צבעוני עשיר במידע חיוני לרוכבים ואת זה ניתן להעצים עוד יותר באמצעות חיבור לאפליקציית KTMconnect.
זו מוסיפה תצוגת ניווט, קישוריות לשיחות טלפון, האזנה למוזיקה, קבלת מידע על שירות צפוי, ספר הרכב ועוד.
מאחורי לוח המחוונים נמצא סממן ראשון לאופי הסופר-מוטו והוא משקף חזית מקוצר ומעושן שמעניק הגנה מהרוח וגם נראות ספורטיבית.
מעבר לכך מוצאים כנף קדמית גבוהה וגרפיקה מוזרקת לתוך הפלסטיק לטובת עמידות ואורך חיים, וגם מגיני ידיים בסגנון סופר-מוטו עוטפים את ידיות האחיזה.
מחיר ה- KTM 890 SMT נקבע על 99,990 שקל (כולל מע"מ ואגרת רישוי).
מפרט טכני:
מבנה: שני צילינדרים, טווין מקבילי
נפח: 889 סמ"ק
מהלך: 68.8 מ"מ
קדח: 90.7 מ"מ
הספק: 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד
מומנט: 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד
תיבה: 6 הילוכים
מצמד: רטוב, רב-דיסקי
מכל דלק: 15.8 ליטר
בלם קדמי: קאליפרים רדיאליים 4 בוכנות, צמד דיסקים 320 מ"מ
בלם אחורי: קאליפר 2 בוכנות, דיסק יחיד 260 מ"מ
שרשרת: 520 X-Ring
שלדה: מרכזית, צינורות, פלדת כרום-מוליבדנום
מתלה קדמי: מזלג הפוך WP APEX 43
מהלך מתלה קדמי: 180 מ"מ
מרווח גחון: 227 מ"מ
מתלה אחורי: בולם יחיד WP APEX
מהלך מתלה אחורי: 180 מ"מ
גובה מושב: 860 מ"מ
זווית מזלג: 64.2 מעלות
משקל (ללא דלק): 194 ק"ג
ד.ל.ב מוטוספורט, יבואנית אופנועי KTM לישראל, השיקה שלשום את הדור החדש לאחד מאופנועי הכביש האיקוניים של המותג – ה-890 SMT.
מדובר בקאמבק ל-SMT אשר הופיע בשנת 2009 והציע תמהיל ייחודי של רכיבים וסגנון – איחוד בין יכולות תיור ורכיבת יומיום לצד יכולות ספורטיביות מרשימות במיוחד על האספלט.
לשם הוצאת הדור החדש והטוב מתמיד, נקראו לדגל רוכבי הסופר-מוטו של KTM וכן רוכבי התיור. להם הוגדרו התכונות הנדרשות ליצירת האופנוע החדש – משקל קל, מנוע גמיש וחזק, התנהגות כביש בטוחה, יציבה ומהנה, שימושיות גבוהה ותמורה מעולה למחיר.
בשלב ראשון, נבחר מנוע ה-LC8c המוכר של KTM, טווין מקבילי קטן וקל משקל, אשר לו נפח של 899 סמ"ק ונתוני התפוקה שלו עומדים על 105 כ"ס (ב- 8,000 סל"ד) ו-10.2 קג"מ (ב- 6,500 סל"ד), אך כדי להתאימו לאופי הדגם החדש, הוא קיבל תוספת של 20% למסה הסיבובית, אשר משפרת את היציבות בפניות ובמרכוז המסה, אך אינה פוגעת בגמישות. בנוסף, הותאמה לו תיבת אוויר חדשה וצמד מצערות 46 מ"מ מבית דלאורטו.
כדי שאופנוע זה יוכל להיות נוח ברכיבה למרחקים גדולים בדומה לאופנועי אדוונצ'ר, אבל גם חד ומדויק כמו ה-DUKE המוכר, מסביב למנוע זה הותאמה שלדה חדשה מפלדת כרומולי, אשר דומה ברובה לזו של דגמי האדוונצ'ר של KTM.
הדבר מבטיח מבנה צר וקל, אך גם עמיד וקשיח מאוד לפיתול.
מתכנני אופנוע זה הקפידו לשמור על גיאומטריה כזו אשר תבטיח בנוסף לכל גם תחושה מצוינת לרוכב כדי להגביר את תחושת הביטחון בכל תנאי הרכיבה, כולל ספורט קיצוני.
הנוסחה הזו כללה מיקום חדש אופקי ומרכזי יותר לבולם האחורי, וזה מצדו מבטיח אפשרות להתקנת מושב נמוך יותר לצד זרוע אחורית ארוכה יותר.
אלה מעניקים לאופנוע את תחושת הרכינה אחורנית בדומה לאופנועי GP, לשיפור התאוצה וההתנהגות ביציאה מפניות.
הבולם האחורי מציע כוונון מלא (לעומס קפיץ ולשיכוך) ומהלכו עומד על 180 מ"מ.
גם המזלג הקדמי מציע מהלך זהה, אך מפרק את כיול השיכוך והעומס של קפיץ בין שתי רגלי הבולם לשליטה מלאה וקלה.
יחד עם אלה, מתלי ה-WP APEX מעניקים היזון חוזר מצוין לרוכב, שליטה מלאה בכל תנועות האופנוע וכמובן שיכוך מצוין לתוואי הדרך.
בקצות המתלים, כיאה לאופנוע כביש-ספורטיבי, מותקנים חישוקי 17" עשויים סגסוגת קלה במיוחד, ועליהם מולבשים צמיגי מישלין פאואר GP דביקים ועמידים.
כדי לאכלס את הרוכב\ת והמורכב\ת על גבי אופנוע שכזה, נעשו מספר התאמות לארגונומיה והגיאומטריה הכללית.
מחד, משולש הכידון-מושב-רגליות מציע תנוחה ניטרלית ונוחה לרכיבות ארוכות, אך גם יכולת תנועה ורכינה קדימה, כמובן גם לצדדים כהתאמה לרכיבה ספורטיבית.
את הכידון ניתן בקלות למקם באחד משישה מיקומים קבועים מראש ובטווח של 30 מ"מ כדי לייצר התאמה מושלמת לרוכבים.
המושב בנוי מקשה אחת, אך עם מגרעת והגבהה למורכב\ת אשר מייצרת גם תמיכה בישבן עבור הרוכב\ת כנגד כוחות ההאצה.
אחרון, גובה מושב של 860 מ"מ ומבנה צר, מבטיח התאמה למגוון רוכבים בגבהים שונים.
---
מנוע ה-LC8c ידוע בהיותו חסכוני מאוד בדלק (21.7 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן), וכאשר הוא מוזן ממכל דלק חדש שנפחו 15.8 ליטר, מתקבל טווח רכיבה גדול מאוד בין תדלוקים.
מבנהו של מכל דלק זה דומה מאוד לזה של אופנועי האדוונצ'ר, כך שהוא עוטף את צדי השלדה ותורם מאוד להנמכת מרכז הכובד של האופנוע.
ה-890 SMT חמוש במערך אלקטרוני נרחב שכולל שלושה מצבי רכיבה (Rain, Street, Sport) אשר משפיעים על תגובת המנוע והמצערת ואליהם נוסף מצב ה-Track אשר מאפשר לרוכב לשלוט בבקרת האחיזה עד 10 מצבים.
מערכות ABS ו-MTC קורנרינג עוקבות תמידית אחר תנועת האופנוע ומתאימות את עצמת הבלימה והתערבות בקרת האחיזה בהתאם לאיכות החיבור לאספלט וזווית ההטיה.
כתוספת, ניתן לציידו גם במערכת MSR לשליטה בעוצמת בלימת המנוע והחלקת המצמד אשר מונעים את נעילת והחלקת הגלגל האחורי בעת הורדת הילוכים בעת האטה בתנאים חלקים, 'קוויק-שיפטר פלוס' להעלאת והורדת הילוכים ללא שימוש במצמד וכן בבקרת שיוט. על הבלימה אחראים שני קאליפרים רדיאליים חזקים במיוחד (4 בוכנות), הנושכים צמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ מלפנים ומאחור, קאליפר עם שתי בוכנות הפועל על דיסק בקוטר 260 מ"מ.
מעבר לכידון הרחב ומול עיני הרוכבים נמצא לוח מחוונים דיגיטלי TFT צבעוני עשיר במידע חיוני לרוכבים ואת זה ניתן להעצים עוד יותר באמצעות חיבור לאפליקציית KTMconnect.
זו מוסיפה תצוגת ניווט, קישוריות לשיחות טלפון, האזנה למוזיקה, קבלת מידע על שירות צפוי, ספר הרכב ועוד.
מאחורי לוח המחוונים נמצא סממן ראשון לאופי הסופר-מוטו והוא משקף חזית מקוצר ומעושן שמעניק הגנה מהרוח וגם נראות ספורטיבית.
מעבר לכך מוצאים כנף קדמית גבוהה וגרפיקה מוזרקת לתוך הפלסטיק לטובת עמידות ואורך חיים, וגם מגיני ידיים בסגנון סופר-מוטו עוטפים את ידיות האחיזה.
מחיר ה- KTM 890 SMT נקבע על 99,990 שקל (כולל מע"מ ואגרת רישוי).
מפרט טכני:
מבנה: שני צילינדרים, טווין מקבילי
נפח: 889 סמ"ק
מהלך: 68.8 מ"מ
קדח: 90.7 מ"מ
הספק: 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד
מומנט: 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד
תיבה: 6 הילוכים
מצמד: רטוב, רב-דיסקי
מכל דלק: 15.8 ליטר
בלם קדמי: קאליפרים רדיאליים 4 בוכנות, צמד דיסקים 320 מ"מ
בלם אחורי: קאליפר 2 בוכנות, דיסק יחיד 260 מ"מ
שרשרת: 520 X-Ring
שלדה: מרכזית, צינורות, פלדת כרום-מוליבדנום
מתלה קדמי: מזלג הפוך WP APEX 43
מהלך מתלה קדמי: 180 מ"מ
מרווח גחון: 227 מ"מ
מתלה אחורי: בולם יחיד WP APEX
מהלך מתלה אחורי: 180 מ"מ
גובה מושב: 860 מ"מ
זווית מזלג: 64.2 מעלות
משקל (ללא דלק): 194 ק"ג