רשימת שמאים

איגודי השמאים והמוסכים קיימו כנס משותף בנושא רשימות השמאים ומוסכי ההסדר, במעמד שר התחבורה ישראל כ"ץ ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל

אורן פרנקל | 18/07/17
רשימת שמאים
השר כ"ץ נואם בכנס שנערך ביקום. קרדיט צילום: ליאת מנדל

ביום א' השבוע התקיים ביקום כנס בהשתתפות כ- 500 שמאים ובעלי מוסכים. הנושא שנידון היה ביטול רשימות שמאי רכב ומוסכי ההסדר.
בדברי הפתיחה סיפר נשיא להב, עו"ד רועי כהן שהנחה את הארוע, כי הצטרף ליו"ר איגוד המוסכים רונן לוי בעתירה נגד "נבחרת המוסכים" של חברת כלל. השופטת בן אור הבהירה, כי הנושא הנו לפתחם של המחוקקים ולא במגרש שלה. "כעת האחריות היא עליכם אמר כהן לשר התחבורה ישראל כ"ץ, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן."

שר התחבורה ישראל כ"ץ: "ההתנגדויות לחוק שירותי רכב, היו החזקות ביותר שחוויתי עד כה, ובכלל זה גם כשאני משווה להתנגדויות ברפורמה בנמלים ורפורמת השמיים הפתוחים.  לא היו פה צעקות והפגנות, מדובר בגופים מאד חזקים שהפעילו לחצים בשקט. אבל בכל שמונה שנות כהונתי במשרד התחבורה, אני חייב להודות שההרכב הנוכחי של יו"ר ועדת כלכלה, יו"ר הקואליציה ואנוכי, הוא הטוב ביותר ולכן יש פה חוק ותקנות.” 
"אתם שואלים אם זה מושלם? זה עוד לא מושלם. מה שטוב שאנחנו עוד כאן אנחנו נתקן את כל מה שצריך בדיוק לכיוון אחד - תחרות, תחרות הוגנת. כל מי שינסה למנוע את ישום החוק אנו נקפיא לו את הרישיון, נעשה לו שימוע ומה שצריך, לא ניתן לפגוע בתחרות."
"זוהי מערכה מורכבת, אנחנו צריכים להשלים את הדברים ואנחנו קשובים יחד איתכם, אנחנו נעשה את זה, כי באמת מדובר על כל המכלול של תחום הרכב ואתם חיל החלוץ שלו, אתם עוסקים בזה אתם באים במגע עם הציבור, עם האזרחים ועם החברות. אחרי תחום הדיור, ההוצאה הגדולה ביותר זה ברכב, נפעל להוזיל. צריך להוריד מיסוי עקיף וישיר על הרכב. זו הולכת להיות המהפכה הצרכנית הגדולה ביותר שהיתה פה בשנים האחרונות."

יו"ר ועדת כלכלה איתן כבל: "אני אומר פה חד משמעית. לא יהיו מוסכי הסדר! לאחר פגרת הקיץ נאשר סופית. גם בענין השמאים עשינו התקדמות גדולה ואני מבהיר כי זה יהיה לכולם - חדשים וותיקים כאחד. השמאי נמצא בין הפטיש לסדן, בין חברת הביטוח שרוצה להוזיל את עלות התיקון, לבין המוסך שרוצה להעלות את המחיר והשמאי רוצה את העמלה שלו. אנחנו צריכים למצוא את נקודת האיזון. אין ספק שלניסיון ולוותק יש משקל. לאחר החגים נסיים אחת ולתמיד את שני הנושאים הללו."
"שוק הרכב מגלגל 100 מיליארד ש"ח בשנה, ברור שיהיה מלא באינטרסים ולחצים. המזל של חברות הביטוח שיש את הבנקים שמעסיקים אותנו מאד, אחרת היינו מתעסקים בחברות הביטוח הרבה יותר."

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן: "אנחנו דואגים לשמאים ולמוסכים אבל קודם כל לצרכן. חברות הביטוח השתלטו על כל הענף. לא יהיו רשימות שמאים."
"לגבי מוסכי ההסדר שמעתי כבר שנעשו תרגילים "כנבחרת המוסכים", אנחנו נדאג לטפל בזה."
בפאנל אמר ח"כ עיסאווי פראג': "אחרי 70 שנה שענף הרכב מתנהל בצוווים ותקנות, טלאי על טלאי, נפל דבר והצלחנו לאגד את ענף הרכב בחקיקה ראשית. אבל צריך לווודא יישום החוק וחייבים להשלים את התקנות, רק כך נשלים את המהפכה למען הצרכנים. צריך לבטל את מוסכי ההסדר ואת רשימות השמאים  ולא להרחיב. דווקא שר האוצר שהיה שמאי, לא איתכם. ומילה לאגף שוק ההון, הרגולטור: האם תפקידו לשמור על חברות הביטוח או על כיס הצרכן? שיפסיקו שם עם השקרים. זה רגולטור לייט."

באשר לנושא נבחרת המוסכים של חברת כלל, אמר מאיר שביט, לשעבר מנכ"ל איגוד חברות הביטוח: "השיטה הרנדומלית לבחירת שמאי זה אסון, נבחרת המוסכים זו התחכמות שלא היתה צריכה לבוא לעולם והגיעה בחסות הפקוח על הביטוח. והוסיף כי "את השם "הטוב" שלהן חברות הביטוח הרוויחו ביושר."
לדברי נגה רחמני, מבעלי חברת איילון: "ללכת ולבחור שמאי בצורה רמנדומלית, זה נראה לי הזוי לחלוטין, השמאי הוא בעל מקצוע חופשי והאזרח פונה אליו כמו לעו"ד וכמו לרופא, יש משמעות אדירה למוניטין של שמאי וצריך להעמיד את המידע הזמין הזה, את היכולת לבחור ולא לתת להם 4 שמות שהמחשב בוחר. השמאי הוא איש מקצוע, הוא כלב השמירה ולא הורגים את כלב השמירה."


לסיכום אמר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "על אף התלונות של השמאים ושלנו לאורך השנים, המצב רק נהיה יותר ויותר גרוע, עד שהגענו לנבחרת המוסכים. ממצב של 200 -300 מוסכים לחברת ביטוח, בחברת כלל צמצמו ל 40 מוסכים והמפקחת על הביטוח נתנה לזה יד. אני ישבתי לא מזמן בבית קפה עם שמאי שקיבל טלפון משמאי בקר שאמר לו "מה פתאם רשמת להחליף מכסה מנוע, תרשום תיקון." חברים זו עבירה על החוק. השמאים חייבים להיות משוחררים מלחצים. אנחנו לא מוכנים שחברות הביטוח יהיו מעורבות בין אם מדובר על רנדומלי או רשימות, רק משרד התחבורה חייב להיות אחראי על זה ולא חברות הביטוח בעלות האינטרסים, לא נסכים  שיחרצו את גורלנו."

יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים הוסיף: "אנחנו רואים פה שילוב די נדיר בין חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, קואליציה ואופוזיציה, כולל תמיכה מוחלטת של שר התחבורה, יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הכלכלה, ולמרות זאת, אנו חוזים בהתנהלות בעייתית אשר מעניקה כוח בלתי מוגבל לפקיד ציבור במשרד האוצר, אשר פועל כנגד דעתם של חברי ועדת כלכלה וכנגד המלצות משרד התחבורה."

ביום א' השבוע התקיים ביקום כנס בהשתתפות כ- 500 שמאים ובעלי מוסכים. הנושא שנידון היה ביטול רשימות שמאי רכב ומוסכי ההסדר.
בדברי הפתיחה סיפר נשיא להב, עו"ד רועי כהן שהנחה את הארוע, כי הצטרף ליו"ר איגוד המוסכים רונן לוי בעתירה נגד "נבחרת המוסכים" של חברת כלל. השופטת בן אור הבהירה, כי הנושא הנו לפתחם של המחוקקים ולא במגרש שלה. "כעת האחריות היא עליכם אמר כהן לשר התחבורה ישראל כ"ץ, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן."

שר התחבורה ישראל כ"ץ: "ההתנגדויות לחוק שירותי רכב, היו החזקות ביותר שחוויתי עד כה, ובכלל זה גם כשאני משווה להתנגדויות ברפורמה בנמלים ורפורמת השמיים הפתוחים.  לא היו פה צעקות והפגנות, מדובר בגופים מאד חזקים שהפעילו לחצים בשקט. אבל בכל שמונה שנות כהונתי במשרד התחבורה, אני חייב להודות שההרכב הנוכחי של יו"ר ועדת כלכלה, יו"ר הקואליציה ואנוכי, הוא הטוב ביותר ולכן יש פה חוק ותקנות.” 
"אתם שואלים אם זה מושלם? זה עוד לא מושלם. מה שטוב שאנחנו עוד כאן אנחנו נתקן את כל מה שצריך בדיוק לכיוון אחד - תחרות, תחרות הוגנת. כל מי שינסה למנוע את ישום החוק אנו נקפיא לו את הרישיון, נעשה לו שימוע ומה שצריך, לא ניתן לפגוע בתחרות."
"זוהי מערכה מורכבת, אנחנו צריכים להשלים את הדברים ואנחנו קשובים יחד איתכם, אנחנו נעשה את זה, כי באמת מדובר על כל המכלול של תחום הרכב ואתם חיל החלוץ שלו, אתם עוסקים בזה אתם באים במגע עם הציבור, עם האזרחים ועם החברות. אחרי תחום הדיור, ההוצאה הגדולה ביותר זה ברכב, נפעל להוזיל. צריך להוריד מיסוי עקיף וישיר על הרכב. זו הולכת להיות המהפכה הצרכנית הגדולה ביותר שהיתה פה בשנים האחרונות."

יו"ר ועדת כלכלה איתן כבל: "אני אומר פה חד משמעית. לא יהיו מוסכי הסדר! לאחר פגרת הקיץ נאשר סופית. גם בענין השמאים עשינו התקדמות גדולה ואני מבהיר כי זה יהיה לכולם - חדשים וותיקים כאחד. השמאי נמצא בין הפטיש לסדן, בין חברת הביטוח שרוצה להוזיל את עלות התיקון, לבין המוסך שרוצה להעלות את המחיר והשמאי רוצה את העמלה שלו. אנחנו צריכים למצוא את נקודת האיזון. אין ספק שלניסיון ולוותק יש משקל. לאחר החגים נסיים אחת ולתמיד את שני הנושאים הללו."
"שוק הרכב מגלגל 100 מיליארד ש"ח בשנה, ברור שיהיה מלא באינטרסים ולחצים. המזל של חברות הביטוח שיש את הבנקים שמעסיקים אותנו מאד, אחרת היינו מתעסקים בחברות הביטוח הרבה יותר."

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן: "אנחנו דואגים לשמאים ולמוסכים אבל קודם כל לצרכן. חברות הביטוח השתלטו על כל הענף. לא יהיו רשימות שמאים."
"לגבי מוסכי ההסדר שמעתי כבר שנעשו תרגילים "כנבחרת המוסכים", אנחנו נדאג לטפל בזה."
בפאנל אמר ח"כ עיסאווי פראג': "אחרי 70 שנה שענף הרכב מתנהל בצוווים ותקנות, טלאי על טלאי, נפל דבר והצלחנו לאגד את ענף הרכב בחקיקה ראשית. אבל צריך לווודא יישום החוק וחייבים להשלים את התקנות, רק כך נשלים את המהפכה למען הצרכנים. צריך לבטל את מוסכי ההסדר ואת רשימות השמאים  ולא להרחיב. דווקא שר האוצר שהיה שמאי, לא איתכם. ומילה לאגף שוק ההון, הרגולטור: האם תפקידו לשמור על חברות הביטוח או על כיס הצרכן? שיפסיקו שם עם השקרים. זה רגולטור לייט."

באשר לנושא נבחרת המוסכים של חברת כלל, אמר מאיר שביט, לשעבר מנכ"ל איגוד חברות הביטוח: "השיטה הרנדומלית לבחירת שמאי זה אסון, נבחרת המוסכים זו התחכמות שלא היתה צריכה לבוא לעולם והגיעה בחסות הפקוח על הביטוח. והוסיף כי "את השם "הטוב" שלהן חברות הביטוח הרוויחו ביושר."
לדברי נגה רחמני, מבעלי חברת איילון: "ללכת ולבחור שמאי בצורה רמנדומלית, זה נראה לי הזוי לחלוטין, השמאי הוא בעל מקצוע חופשי והאזרח פונה אליו כמו לעו"ד וכמו לרופא, יש משמעות אדירה למוניטין של שמאי וצריך להעמיד את המידע הזמין הזה, את היכולת לבחור ולא לתת להם 4 שמות שהמחשב בוחר. השמאי הוא איש מקצוע, הוא כלב השמירה ולא הורגים את כלב השמירה."


לסיכום אמר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "על אף התלונות של השמאים ושלנו לאורך השנים, המצב רק נהיה יותר ויותר גרוע, עד שהגענו לנבחרת המוסכים. ממצב של 200 -300 מוסכים לחברת ביטוח, בחברת כלל צמצמו ל 40 מוסכים והמפקחת על הביטוח נתנה לזה יד. אני ישבתי לא מזמן בבית קפה עם שמאי שקיבל טלפון משמאי בקר שאמר לו "מה פתאם רשמת להחליף מכסה מנוע, תרשום תיקון." חברים זו עבירה על החוק. השמאים חייבים להיות משוחררים מלחצים. אנחנו לא מוכנים שחברות הביטוח יהיו מעורבות בין אם מדובר על רנדומלי או רשימות, רק משרד התחבורה חייב להיות אחראי על זה ולא חברות הביטוח בעלות האינטרסים, לא נסכים  שיחרצו את גורלנו."

יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים הוסיף: "אנחנו רואים פה שילוב די נדיר בין חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, קואליציה ואופוזיציה, כולל תמיכה מוחלטת של שר התחבורה, יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הכלכלה, ולמרות זאת, אנו חוזים בהתנהלות בעייתית אשר מעניקה כוח בלתי מוגבל לפקיד ציבור במשרד האוצר, אשר פועל כנגד דעתם של חברי ועדת כלכלה וכנגד המלצות משרד התחבורה."