נהיגה בחורף

אורן פרנקל | 14/08/11
נהיגה בחורף

לחץ אוויר: המרכיב המשפיע ביותר על התנהגות הרכב! הקפידו למלא לחץ אוויר נכון כפי שמצוין על מדבקת היצרן או בספר הרכב. אל תפחיתו ואל תוסיפו לרשום! רצוי למלא אוויר בתחנת דלק שיש בה מפוח אוויר דיגיטלי, והקפידו לעשות זאת כאשר הצמיג קר, ולא לאחר נסיעה ארוכה. בדקו אוויר אחת לשבועיים, ועשו זאת גם לצמיג החליפי (במכוניות בעלות גלגל חליפי קטן, לחץ האוויר בגלגל החליפי שונה משאר הגלגלים. בדקו בספר הרכב את הלחץ הנכון).

פנסים, שמשות ומראות: בחורף לפנסי המכונית משמעות אדירה, ולכן עלינו להקפיד לבדוק את תקינות כל תאורות הרכב, ולנקות את הפנסים כך שיתקבל טווח ההארה המקסימאלי. אדים על החלונות שלא נוקו כהלכה ישאירו אחריהם סימנים שיפריעו לנהיגה, בעיקר בלילה ולכן יש לנקות את החלונות מבפנים עם מטלית יבשה. בכלי רכב רבים מותקנת מע' לחימום מראות הצד. חפשו את הלחצן והפעילו את חימום המראות בכל נסיעה גשומה.

מגבים: בדקו תקינות הפעילות, החליפו מגבים יבשים ומלאו מי מגבים.ההכנה לחורף היא זמן מצוין לשנות כמה הרגלי נהיגה ישנים ולהכיר את כמה ממערכות הבטיחות הקיימות:

Anti Lock Breaking System ABS: מערכת למניעת נעילת הגלגלים. זו המערכת אשר בזכותה נוכל לקבל היגוי גם בעת בלימת חירום. למרות הדעה הרווחת, מע' זו אינה מגדילה את מרחק הבלימה, אלא מצליחה אף לקצר אותו. על מנת לאפשר למערכת לפעול ביעילות, עלינו לזכור את תופעות הלוואי של המע' בזמן פעולתה: רעשי נקישות וחריקות מהגלגלים, דוושת הבלם רועדת ויתכנו גם רעידות בהגה. כל אלו אינם מעידים על תקלה, אלא על פעולת ה ABS. בזמן בלימת חירום ברכב המצויד ב ABS, על כביש רטוב כמו גם על כביש יבש, עלינו ללחוץ על דוושת הבלם עד הרמה המקסימאלית האפשרית ולא להרפות עד לעצירתו המוחלטת של הרכב. בזכות ה ABS נוכל לבצע תמרון התחמקות מהמכשול ללא הרפיה מדוושת הבלם. אין לפמפם את דוושת הבלם!! ה ABS עושה זאת במקומנו וביעילות גבוהה בהרבה.Electronic Stability Program ESP: מע' בקרת יציבות. לכל יצרן יש שם שונה לאותה המערכת, אשר מטרתה לזהות אובדן אחיזה של הצמיגים ובעזרת בלימת הגלגל הרלוונטי, להשיב את הרכב למסלול הנסיעה הנבחר. מע' זו תכנס לפעולה במידה ותזהה החלקה של הרכב ביחס לכיוון הנסיעה המקורי. נוכל לדעת שמערכת פועלת ע"י נורית (לרוב צהובה ובצורת משולש) מהבהבת בלוח השעונים. במכוניות רבות ניתן לנתק את המערכת כדי לקבל אופי "ספורטיבי" יותר, אך לרוב הדבר אינו מומלץ.

אובדן אחיזה: בלתי אפשרי לשלוט במכונית אשר איבדה את אחיזתה עם הכביש. גם נהג מיומן ומאומן יתקשה להחזיר לידיו את השליטה שאבדה, כל שכן על הכביש הציבורי. המקום בו קיימת הסכנה הגדולה ביותר לאיבוד אחיזה הוא בסיבוב ובמיוחד על כביש רטוב ודל אחיזה. יש לזכור שמכוניות בעלות הנעה קדמית (כמו מרבית המכוניות הפרטיות בישראל) יטו להרחיב את קו הסיבוב ולהחליק לשוליים החיצוניים של הסיבוב ("היגוי חסר"), ואילו רכבים בעלי הנעה אחורית (פרטיות מסוימות וטנדרים לרוב) ירצו להחליק כך שחלקן האחורי יטה להוביל את כיוון הנסיעה ("היגוי-יתר"). גם למכוניות בעלות הנעה כפולה ישנן מגבלות אחיזה. על מנת להימנע מאובדן אחיזה בסיבוב, יש להאט את המהירות לפני הכניסה לסיבוב, ולהימנע מפעולות חריגות של תאוצה/בלימה במהלך הסיבוב עצמו. יש לבצע את התאוטה לפני הסיבוב ולא בתוכו, ולהוסיף בלימה במינון עדין ע"פ הצורך.בלימה עם הילוכים: נהגים רבים בולמים את הרכב בעזרת ההילוכים לקראת סיבובים, בטענה שכך הם "שומרים" על הבלמים של המכונית ו"עוזרים" למכונית לבלום. הדבר אולי מקבל צידוק כאשר מדובר במשאיות כבדות, אך אינו נכון לגבי מכוניות נוסעים וטנדרים (כולל משאיות קלות עד 7 טון לערך). במכוניות מע' הבלמים היא טובה, חזקה ויעילה מאוד, והיא אינה זקוקה ל"סיוע" של ההילוכים לבלימה. מעבר לכך, בלימה עם הילוכים עלולה לגרום לנעילה של הגלגלים המניעים ובכך לגרום לאובדן אחיזה מסוכן. לכן בלימה (כלומר: הורדת מהירות) תתבצע עם הבלמים בלבד, וההילוך המתאים ישולב רק אח"כ על מנת לשמור על מהירות הרכב.מרכז כובד: בבואנו להעמיס ציוד על מכונית, טנדר או על משאית קלה, חשוב לזכור כי כל משא שאנו מטעינים על הרכב (ובכלל זה נוסעים ואנשים) מעלה את מרכז הכובד שלו ופוגע ביציבות שלו. לכן על המטען המועמס להיות קרוב לרצפת הרכב ככל שניתן. הימנעו מקשירת מטענים על גג הרכב או בנקודות גבוהות אשר יגביהו את מרכז הכובד עוד יותר ויעצימו את השפעות רוחות הצד הנפוצות בחורף. הטעינו את צד ימין וצד שמאל באופן שווה, והקפידו להעמיס עד המשקל המותר המרבי ולא מעבר לו.מעבר לכל זאת, הקפידו תמיד שכל נוסעי הרכב יחגרו חגורות בטיחות כראוי, לבשו את החולצות הצהובות הזוהרות במידה ואתם יוצאים מהמכונית על השוליים, ודאגו לנהוג בשיקול דעת מוגבר. אופנועים וקטנועים:גם רוכבי האופנועים והקטנועים יכולים להגדיל ולעשות כדי שמידת בטיחותם תגבר:בדקו את הצמיגים ולחץ האוויר הנכון (כמו במכונית). רססו תרסיס דוחה אדים על חלקו הפנימי של משקף הקסדה, ותרסיס דוחה מים על חלקו החיצוני, כך תיהנו מראות טובה יותר. הקפידו לרכב תמיד עם אורות תקינים ונקיים (רצוי אף אורות גבוהים במידת האפשר). האפוד הזוהר הוא כלי מצוין להעצמת הנראות של הרוכב לכן לבשו את האפוד הזוהר בכל רכיבה. רכבו עם מעיל ומכנסי רכיבה שיספקו לכם הגנה מקסימאלית, ורכבו תמיד עם קסדה רכוסה היטב. זכרו שהסימונים על הכביש מרוססים בצבעי שמן מחליקים ולכן נסו שלא להאיץ או לבלום על סימוני הכביש, ובעת עמידה ברמזור אל תעמדו על קו העצירה או על מעבר החצייה – זו סכנת החלקה בטוחה!בין אם הינכם נוהגים ברכב פרטי או משאית, או רוכבים על אופנוע: הקדישו לנהיגה את המחשבה והריכוז לה היא ראויה, וכך תמשיכו לחיות את חייכם באשר תהיו. נהיגה ורכיבה מהנה.מקור: טריגו - המרכז להדרכת נהיגה.

לחץ אוויר: המרכיב המשפיע ביותר על התנהגות הרכב! הקפידו למלא לחץ אוויר נכון כפי שמצוין על מדבקת היצרן או בספר הרכב. אל תפחיתו ואל תוסיפו לרשום! רצוי למלא אוויר בתחנת דלק שיש בה מפוח אוויר דיגיטלי, והקפידו לעשות זאת כאשר הצמיג קר, ולא לאחר נסיעה ארוכה. בדקו אוויר אחת לשבועיים, ועשו זאת גם לצמיג החליפי (במכוניות בעלות גלגל חליפי קטן, לחץ האוויר בגלגל החליפי שונה משאר הגלגלים. בדקו בספר הרכב את הלחץ הנכון).

פנסים, שמשות ומראות: בחורף לפנסי המכונית משמעות אדירה, ולכן עלינו להקפיד לבדוק את תקינות כל תאורות הרכב, ולנקות את הפנסים כך שיתקבל טווח ההארה המקסימאלי. אדים על החלונות שלא נוקו כהלכה ישאירו אחריהם סימנים שיפריעו לנהיגה, בעיקר בלילה ולכן יש לנקות את החלונות מבפנים עם מטלית יבשה. בכלי רכב רבים מותקנת מע' לחימום מראות הצד. חפשו את הלחצן והפעילו את חימום המראות בכל נסיעה גשומה.

מגבים: בדקו תקינות הפעילות, החליפו מגבים יבשים ומלאו מי מגבים.ההכנה לחורף היא זמן מצוין לשנות כמה הרגלי נהיגה ישנים ולהכיר את כמה ממערכות הבטיחות הקיימות:

Anti Lock Breaking System ABS: מערכת למניעת נעילת הגלגלים. זו המערכת אשר בזכותה נוכל לקבל היגוי גם בעת בלימת חירום. למרות הדעה הרווחת, מע' זו אינה מגדילה את מרחק הבלימה, אלא מצליחה אף לקצר אותו. על מנת לאפשר למערכת לפעול ביעילות, עלינו לזכור את תופעות הלוואי של המע' בזמן פעולתה: רעשי נקישות וחריקות מהגלגלים, דוושת הבלם רועדת ויתכנו גם רעידות בהגה. כל אלו אינם מעידים על תקלה, אלא על פעולת ה ABS. בזמן בלימת חירום ברכב המצויד ב ABS, על כביש רטוב כמו גם על כביש יבש, עלינו ללחוץ על דוושת הבלם עד הרמה המקסימאלית האפשרית ולא להרפות עד לעצירתו המוחלטת של הרכב. בזכות ה ABS נוכל לבצע תמרון התחמקות מהמכשול ללא הרפיה מדוושת הבלם. אין לפמפם את דוושת הבלם!! ה ABS עושה זאת במקומנו וביעילות גבוהה בהרבה.Electronic Stability Program ESP: מע' בקרת יציבות. לכל יצרן יש שם שונה לאותה המערכת, אשר מטרתה לזהות אובדן אחיזה של הצמיגים ובעזרת בלימת הגלגל הרלוונטי, להשיב את הרכב למסלול הנסיעה הנבחר. מע' זו תכנס לפעולה במידה ותזהה החלקה של הרכב ביחס לכיוון הנסיעה המקורי. נוכל לדעת שמערכת פועלת ע"י נורית (לרוב צהובה ובצורת משולש) מהבהבת בלוח השעונים. במכוניות רבות ניתן לנתק את המערכת כדי לקבל אופי "ספורטיבי" יותר, אך לרוב הדבר אינו מומלץ.

אובדן אחיזה: בלתי אפשרי לשלוט במכונית אשר איבדה את אחיזתה עם הכביש. גם נהג מיומן ומאומן יתקשה להחזיר לידיו את השליטה שאבדה, כל שכן על הכביש הציבורי. המקום בו קיימת הסכנה הגדולה ביותר לאיבוד אחיזה הוא בסיבוב ובמיוחד על כביש רטוב ודל אחיזה. יש לזכור שמכוניות בעלות הנעה קדמית (כמו מרבית המכוניות הפרטיות בישראל) יטו להרחיב את קו הסיבוב ולהחליק לשוליים החיצוניים של הסיבוב ("היגוי חסר"), ואילו רכבים בעלי הנעה אחורית (פרטיות מסוימות וטנדרים לרוב) ירצו להחליק כך שחלקן האחורי יטה להוביל את כיוון הנסיעה ("היגוי-יתר"). גם למכוניות בעלות הנעה כפולה ישנן מגבלות אחיזה. על מנת להימנע מאובדן אחיזה בסיבוב, יש להאט את המהירות לפני הכניסה לסיבוב, ולהימנע מפעולות חריגות של תאוצה/בלימה במהלך הסיבוב עצמו. יש לבצע את התאוטה לפני הסיבוב ולא בתוכו, ולהוסיף בלימה במינון עדין ע"פ הצורך.בלימה עם הילוכים: נהגים רבים בולמים את הרכב בעזרת ההילוכים לקראת סיבובים, בטענה שכך הם "שומרים" על הבלמים של המכונית ו"עוזרים" למכונית לבלום. הדבר אולי מקבל צידוק כאשר מדובר במשאיות כבדות, אך אינו נכון לגבי מכוניות נוסעים וטנדרים (כולל משאיות קלות עד 7 טון לערך). במכוניות מע' הבלמים היא טובה, חזקה ויעילה מאוד, והיא אינה זקוקה ל"סיוע" של ההילוכים לבלימה. מעבר לכך, בלימה עם הילוכים עלולה לגרום לנעילה של הגלגלים המניעים ובכך לגרום לאובדן אחיזה מסוכן. לכן בלימה (כלומר: הורדת מהירות) תתבצע עם הבלמים בלבד, וההילוך המתאים ישולב רק אח"כ על מנת לשמור על מהירות הרכב.מרכז כובד: בבואנו להעמיס ציוד על מכונית, טנדר או על משאית קלה, חשוב לזכור כי כל משא שאנו מטעינים על הרכב (ובכלל זה נוסעים ואנשים) מעלה את מרכז הכובד שלו ופוגע ביציבות שלו. לכן על המטען המועמס להיות קרוב לרצפת הרכב ככל שניתן. הימנעו מקשירת מטענים על גג הרכב או בנקודות גבוהות אשר יגביהו את מרכז הכובד עוד יותר ויעצימו את השפעות רוחות הצד הנפוצות בחורף. הטעינו את צד ימין וצד שמאל באופן שווה, והקפידו להעמיס עד המשקל המותר המרבי ולא מעבר לו.מעבר לכל זאת, הקפידו תמיד שכל נוסעי הרכב יחגרו חגורות בטיחות כראוי, לבשו את החולצות הצהובות הזוהרות במידה ואתם יוצאים מהמכונית על השוליים, ודאגו לנהוג בשיקול דעת מוגבר. אופנועים וקטנועים:גם רוכבי האופנועים והקטנועים יכולים להגדיל ולעשות כדי שמידת בטיחותם תגבר:בדקו את הצמיגים ולחץ האוויר הנכון (כמו במכונית). רססו תרסיס דוחה אדים על חלקו הפנימי של משקף הקסדה, ותרסיס דוחה מים על חלקו החיצוני, כך תיהנו מראות טובה יותר. הקפידו לרכב תמיד עם אורות תקינים ונקיים (רצוי אף אורות גבוהים במידת האפשר). האפוד הזוהר הוא כלי מצוין להעצמת הנראות של הרוכב לכן לבשו את האפוד הזוהר בכל רכיבה. רכבו עם מעיל ומכנסי רכיבה שיספקו לכם הגנה מקסימאלית, ורכבו תמיד עם קסדה רכוסה היטב. זכרו שהסימונים על הכביש מרוססים בצבעי שמן מחליקים ולכן נסו שלא להאיץ או לבלום על סימוני הכביש, ובעת עמידה ברמזור אל תעמדו על קו העצירה או על מעבר החצייה – זו סכנת החלקה בטוחה!בין אם הינכם נוהגים ברכב פרטי או משאית, או רוכבים על אופנוע: הקדישו לנהיגה את המחשבה והריכוז לה היא ראויה, וכך תמשיכו לחיות את חייכם באשר תהיו. נהיגה ורכיבה מהנה.מקור: טריגו - המרכז להדרכת נהיגה.