ריינג' רובר וולאר 2018

ריינג' רובר וולאר 2018
ריינג' רובר וולאר בישראל, מחיר התחלתי של 578,000 ₪

סיבוב על רכב הפנאי-שטח היוקרתי ריינג' רובר וולאר, מה מציע הרכב שמחירו ההתחלתי מתחיל בלמעלה מחצי מיליון ש"ח?

טל אבן | 02/01/18

לפני כארבעה עשורים, יצאה עלית עם קמפיין "עוגת הבית" כשהסלוגן שלה אמר: "גם יפה וגם אופה". חלי גולדנברג, לצד דובי גל, למדה להכין בצ'יק את עוגת הבית, וקבלה עליה את הקומפלימנט ממשה איש כסית, עליו השלום.
ובכן, הביטוי הזה, המסמל ערך נתפס גבוה הודות למעלות רבות הנמצאות במקום אחד, הפך לעקרון מנחה בהחלטות הצרכניות שלנו.
המדפסת המשתלמת יותר מ"סתם מדפסת" יודעת גם לסרוק מסמכים, לשמש כמכונת צילום וגם כפקס (למי שעדיין משתמש).
הטלפון הנייד השווה יותר כולל גם מצלמה משוכללת, פיצ'רים שונים ומראה מושך.

גם הלהיט המוטורי העכשווי, הטרנד שרומס בעוצמה כל סגמנט אחר בענף הרכב, רכב הפנאי או ה"ג'יפון" בלשון העם, ולא רק בשל היותו אוטו טוב, הנותן צריכת דלק סבירה, אמינות טובה ואביזרי בטיחות, אלא נותן בנוסף מרווח גדול, גובה, אפשרות תנועה מסוימת בשביל ומראה חסון ומסוקס. אלה כולם נותנים לו ערך מוסף גדול, ותחושת הכדאיות מתעצמת ככל שמשוואת ה" All in one" מתעצמת. והנה לנו מודה חדשה. 
ובשוק רכבי השטח האמיתיים, המגודלים, כלי הרכב הללו לא ניחנו מעולם במראה סקסי או מושך.
העיצוב היה מרובע, פונקציונלי, כעור לעיתים והרכב כולו שידר מראה של "לא באתי לעשות פוזה. באתי לעבוד".
קהל רחב אהב את זה ואוהב עד היום. לראייה, עד לא מזמן יוצר הדיפנדר של לנדרובר, שהפך לאגדה עוד בחייו, ומיד עם הפסקת הייצור הפך פריט לאספנים, וגם הרנגלר של ג'יפ עדיין מוכר במספרים נאים בכל העולם. דווקא המראה הלא מרצה ולא מתייפייף הזה קנה וקונה עדיין את קהל הלקוחות הזה, שבעיניהם הייחוד הפך מיוחד.
אבל ניסיון לשלב יכולות שטח אמיתיות עם מראה סקסי, לרוב לא הצליחו. היצרנים ניסו שוב ושוב את השעטנז הזה, שיצא מאולץ למראה או שפשוט הטיל פשרה כבדה מדי ביכולות השטח שהפכו מוגבלות.
ואז הגיע ה- VELAR.

יפה וגם אופה
זה לא שהריינג' ספורט או הדיסקברי ספורט לא נאים. הם נראים טוב ומציגים קווים דינאמיים, חסונים והרמוניים. אבל גם במשפחה בה ישנן חמש אחיות, עלמות חן מצודדות, יש תמיד את זו שהיא הבולטת מכולן ביופייה.
והוולאר תפסה את המקום הזה במשפחת לנד רובר- ריינג' רובר. המרכב מציג פרופורציות המאפיינות רכב ספורטיבי. היא נמוכה באופן יחסי (166.5 ס"מ) ורחבה (214.5 ס"מ כולל מראות), הגלגלים גדולים ("20 כאן, בגרסת ה-SE ו-"21 ב-HSE), פנסי החזית (Matrix Led) והישבן (Led) הצרים, שקוויהם ממשיכים לצידי הרכב כמשיחות מכחול אמן ומייצרים לוק יוקרתי ומהודר, קו המותניים ספורטיבי עם חלונות כהים מאחור ומרכב ארוך (480.3 ס"מ), קורות וגג המשתפל אחורנית, כולם צבועים בשחור, וזוויות חדות של תחתית הפגושים כדי לאפשר גישה ונטישה משופרות.

כל אלה מייצרים מרכב מעניין עד מאד למראה, סקסי, אגרסיבי במידה, ואכן, מבחן הרחוב לא אכזב. ראשים הסתובבו ללא הרף, גם בנסיעה ברחובות יוקרתיים של הרצליה, שנדמה שבהם ראו כבר הכל.
כשנכנסים לרכב, ולאחר שהתרשמנו מסמל הרכב המואר על הכביש היישר מבית המראה, ומספי הדלת המוארים "Range Rover", מחכה לנו הפתעה של מסכים ועוד מסכים, ונוצר מיד "אפקט הוואוו", שכמותו טרם ראינו ברכב מסוגו.
לוח הפיקוד המרכזי בנוי משני מסכי מגע, 10 אינטשים כל אחד, השוכנים האחד מעל השני.
האחד מטפל בניווט, במדיה ובטלפון. השני, המונח באופן מאוזן כמעט ובאופן סופר אלגנטי, מטפל בבקרת האקלים, בחימום המושבים, במצבי הנהיגה ובתכנון כללי של מערכות הרכב.

שני גלגלים גדולים שבמרכזם ניתנת אינפורמציה בדמות מסכים קטנים על עצמת המזגן ואופי נהיגה נבחר, שולטים על הפונקציות השונות. לאחר מספר דקות של משחק והסתגלות, ניתן להתמכר לאופי הפעולה של הפקדים הללו.
במרכז לוח המחוונים ניצב לו מסך 12.3 אינטשים, בו ישנם צגי המהירות, הסל"ד, מחשב הדרך, וגם כאן ניתן לשלוט באינפורמציה שמופיעה מול הנהג, לרבות ניווט ועזרי בטיחות אקטיביים.
בנהיגת לילה המחזה של שלושת המסכים מרהיב עד מאד, בין היתר לאור תמונות מצודדות של הוולאר המשמשות שומרי מסך במסכים שבקונסולה המרכזית.
כל הכפתורים הם בטאץ', והאווירה כולה מהודרת ויוקרתית, גם בשל שימוש בחומרים מאד איכותיים.
בכל זאת, האצילות מחייבת.

הערה קטנה לנושא כפתורי הטאץ' הנמצאים בסמוך לגלגל ההילוכים שבקונסולה המרכזית, שמאחר והם לא נותנים פידבק תחושתי של לחיצה, מצאתי עצמי מנטרל פתאום את בקרת היציבות ללא שהתכוונתי לכך, מאחר והשענתי את ידי בסמוך לגלגל ההילוכים, ובעצם לחצתי מבלי משים על הכפתור.
המושבים הקדמיים מתגלים כנוחים ותומכים, והכיוונון החשמלי שלהם, הכולל זיכרונות למושב הנהג, מאפשר להגיע לתנוחת נהיגה אופטימלית. בדגם ה-SE אותו קבלנו ישנו חימום למושבים הקדמיים, כאשר בגרסה שמעל (HSE), לא רק משקבלים עור משובח אף יותר ועוד אפשרויות כיוונון, אלא גם קירור המושבים הללו ומסאז'.
המושבים האחוריים מרווחים, בין היתר בשל בסיס גלגלים נדיב בן 287.4 ס"מ, וגם הם ממשיכים לנפק את תחושת היוקרה הכללית שהרכב מקנה ומשדר.
תא המטען גדול, סף ההטענה גבוה מעט, אך החלוקה שלו נוחה ושימושית.

מניעים
מנוע הבנזין בו מצויד דגם ה-SE "שלנו" ניעור לחיים. המנוע בנפח 2.0 ליטרים, המפיק 250 כ"ס ובעל מומנט של 36.5 קג"מ נוהם מעדנות עם רמיזה ספורטיבית. בהמשך נגלה מנוע בשרני לאורך רצועה רחבה של סל"ד, ובסיוע של הגיר בן 8 ההילוכים, ישנו כוח די לינארי וזמין כמעט תמיד, לשם עקיפה או האצה סתם בשביל הכיף. הרכב מהיר בפועל ממה מהתחושה שהוא נותן, כשהוא חוצה את קו המהירות התלת ספרתית לאחר 6.7 שניות נמרצות. 
בשל מרכז כובד נמוך יחסית לאחיו המגודלים, תודות לגובה הנמוך והרוחב הנדיב, הרכב מרגיש מהודק ונמרץ גם כשהכביש מפסיק להיות ישר, ולרגע נדמה שאנו יושבים ברכב ספורט קטן ועליז.
הוולאר יודע לצלוח פניות ולהאיץ ללא דרמות ובשקט מופתי, ונדמה שמד המהירות לא באמת מחובר למציאות, אולי אחרי כמה צ'ייסרים מחגיגות הסילבסטר. 
צריכת הדלק עמדה על ממוצע של 9 ק"מ לליטר בנזין, במבחן המשלב שיוט נינוח, האצות, מעט תנועה עירונית וגם נסיעה מענגת בכביש המפותל, נתון לא רע עבור גרסת בנזין המניעה קצת מעל 1.8 טונות.    
המנוע הזה כה מהנה, עד שמצאתי עצמי תוהה כיצד ודאי מרגישים אחיו הגדולים לוגמי הבנזין, בני 300 ו-380 כ"ס, 2.0 ו-3.0 הליטרים בהתאמה.
יצוין, כי בין דגמי הוולאר ניתן למצוא גם את לוגמי הסולר, בני 180, 240 ו-300 כ"ס, שלשניים האחרונים מומנט מכובד של 50 ו-60 קג"מ בהתאמה.



עם ההנעה, כיסוי הגג הפנוראמי הגדול נגלל חשמלית לאחור, והפעלת מערכת השמע מגלה צליל עשיר ואיכותי, כזה המצופה מ-16 רמקולים לצד סאבוופר מבית Meridian.
ציוד ה-SE כולל גם מצלמת רוורס (חדה וברורה), פתיחה חשמלית לתא המטען, גם בהזזת רגל, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני תאורה וגשם, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, וציוד הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, זיהוי תמרורים, בקרת עייפות הנהג, התראה על סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית, התראה על תנועה בעת יציאה מהחניה והתראה על רכבים בשטח מת וכשרכב מתקרב.

פיצ'ר חכם שמגיע כבר בגרסת ה-SE הוא צמיד פעילות אקטיבית. הצמיד המולבש על היד, מאפשר לנהג שהגיע לשחות, לגלוש או לעשות סיבוב ביאכטה שלו, להשאיר את מפתח הרכב ברכב עצמו, פן ייהרס, יאבד או ייגנב במהלך הפעילות, והצמיד, שהוא עמיד במים, יפתח עבורו את הרכב בעת סיום הפעילות.  
גרסת HSE מוסיפה, לצד מצלמת 360 מעלות וכיוונון הגה חשמלי, גם את חבילת Drive Pro Pack, הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, סיוע ניטור שטחים מתים וסיוע בשמירה על נתיב.

בוולאר, כמו בכל דגם מבית לנד רובר המכבד עצמו, יש את מצבי השטח במערכת ה-Terrain response המוכרת, לנהיגה בדשא, בוץ, חול או שלג, ולמרות שהרכב לא מצויד כאן במתלי אוויר בעלי יכולת הגבהה של המרכב (קיים בדגמים הבכירים כאופציה), הוולאר הוא גיבור שטח, אולי מעט פחות מאחיו הגדולים, אבל לכל מי שלא מגדיר עצמו טייל שטח מושבע או חיית סלעים, יש פה הרבה מעבר למה שנדרש. 

והמחירים?
כאמור, יש לא מעט גרסאות, מנועים ורמות גימור.

גרסאות הכניסה הן מנועי 2.0 ליטרים, הבנזין 250 כ"ס והדיזל 180 כ"ס ומחירן זהה ברמות הגימור, ועומד על 578,000 ₪ לגרסת ה-S
625,000 ₪ לגרסת ה-SE (בה כאמור נהגנו)
698,000 ₪ לגרסה הבכירה ה-HSE

הגרסה הבאה היא הדיזל 2.0 ל' 240 כ"ס, בה גרסת ה-S עומדת על 611,000 ₪
גרסת SE 658,000 ₪
גרסת  HSE 731,000 ₪.

לאחר מכן בא מנוע בנזין 3.0 ל' המפיק 300 כ"ס:
גרסת S תעלה 626,000 ₪
גרסת SE תעלה  673,000 ₪
גרסת HSE תעלה  746,000 ₪

הלאה. גרסת S דיזל 3.0 ל' בן 300 כ"ס: 665,000 ₪
גרסת SE תעלה  712,000 ₪
גרסת HSE תעלה  785,000 ₪

גרסת השרירים העילית, ה3.0 ל' בנזין 380 כ"ס, מציעה את ה-S בתמורה ל 671,000 ₪
גרסת SE תעלה 718,000 ₪
גרסת HSE תעלה 791,000 ₪