10 עובדות מעניינות על תעשיית הרכב האיטלקית

10 עובדות מעניינות על תעשיית הרכב האיטלקית

מהיכן נלקח הסוס של פרארי? איזה מכונאי טרקטורים הפך למעצמת מכוניות ומי היתה לחביבת מוסוליני? לרגל יום הרפובליקה האיטלקי שצוין אמש הבאנו לכם 10 עובדות מעניינות על תעשיית הרכב האיטלקי שלא בטוח הכרתם..

אורן פרנקל | 03/06/18

יום העצמאות האיטלקי צוין אמש באיטליה (ואפילו נחגג בישראל) ולרגל יום החג הלאומי האיטלקי הבאנו לכם 10 עובדות מענייניות אודות תעשיית הרכב האיטלקית:

1. החלוצה האיטלקית
קבוצת פיאט היא יצרנית הרכב הגדולה ביותר באיטליה והשמינית בגודלה בעולם. הקונצרן רכש עם הזמן מותגי רכב רבים כגון: קרייזלר, דודג', ג'יפ, ראם פרארי ומזראטי. 
פיאט 4 HP היתה המכונית הראשונה של יצרנית הרכב פיאט החלוצה בשוק הרכב האיטלקי, המכונית יוצרה ב-1899 כמכונית קבריולט משפחתי בעל שני מושבים.
למכונית היה מנוע 679  סמ"ק עם הספק מירבי של 4.2 כ"ס והיא הגיעה בזכותו למהירות מירבית של 35 קמ"ש. 
אגב, לפיאט המספר הגבוה ביותר מבין יצרניות הרכב של זכיות בתואר מכונית השנה באירופה.


2. כשאת אומרת פיאט למה את מתכוונת?
פירוש השם פיאט הוא ראשי תיבות באיטלקית ל- Fabbrica Italiana Automobili Torino - המפעל האיטלקי למכוניות בטורינו. 
משמעות השם פיאט בלטינית : 'so be it'
אך אם תשאלו את האמריקאים לפי הסלנג שנוצר באמריקה בשל בעיות אמינות בדגמי היצרנית האיטלקית ראשי התיבות של פיאט מייצגים בכלל: 'fix it again Tony'..


3. הסוס המפורסם ירד מהשמיים 
הסמל המיתולוגי של פרארי הופיע לראשונה במלחמת העולם ה-1 דווקא במטוסו של טייס הקרב האיטלקי פרנססקו ברקה אשר נהרג במלחמה והיה לגיבור המדינה. 
אנזו פרארי ביקש מהורי הטייס להשתמש בסמל זה על מכוניות המירוץ של פרארי בתוספת שינוי הרקע מלבן לצהוב. מאז הסמל קיבל מעמד של אייקון וסטטוס יוקרתי המוכר מיליונים רק ממרצ'נדייס הקשורים אליו.


4. בת בית לבניטו  
מי שאהב במיוחד את מכוניות הלנצ'יה היה רודן איטליה דאז בניטו מוסולוני, אשר הפך את רכבי היצרנית לרכבי השרד שלו.
מוסוליני הגדיל לעשות ולקח את היטלר במסדר צבאי מתוקשר במכונית לנצ'יה אסטורה פתוחה שהיתה אז היקרה ביותר באיטליה.

 


5. המכונאי שזעם על הפרארי שלו
פרוציו למבורגיני, מייסד יצרנית מכוניות העל למבורגיני, החל את דרכה של למבורגיני ב-1963 דווקא בייצור טרקטורים עבור הצבא האיטלקי.
הסיפור המעניין הוא שפרוציו, חסיד מכוניות פרארי, לא היה מרוצה מבעיות שונות בדגמי הפרארי שלו ורצה לפגוש את המייסד האגדי אנזו פרארי בכדי לייעץ לו כיצד לייצר מכוניות טובות ואמינות יותר.
אנזו לא התרצה לקבל עצות ממכונאי הטרקטורים ופרוציו החליט לא לטמון ידו בצלחת והתחיל לייצר מכוניות שיתעלו על אלה של פרארי.


 
6. חולשה באינדי
הקונוטציה של מכוניות איטלקיות אמנם משדרת עוצמה ומהירות אך במרוץ אינדי 500 היוקרתי רק מזראטי היא היחידה מיצרניות הרכב האיטלקיות שזכתה אי פעם במרוץ המפורסם לאחר שזכתה פעמיים ברציפות ב- 1939 וב- 1940. הרכב הזוכה היה אגב 8CTF Boyle Special

 

 

7. הקטנה ששיגעה את העולם
פיאג'יו החלה דרכה דווקא בייצור קרונות וקטרי רכבת, עברה למטוסים אך לבסוף מה שזכור הכי הרבה מהיצרנית הוא דגם אחד מפורסם שהפך לשם גנרי בשוק בעולם הדו גלגלי העונה לשם 'וספה', אשר הוצג לראשונה ב1946.
זוכרים את הרכבים המצחיקים בעלי 3 גלגלים? וספה רכבה על הצלחת הדגם ועל בסיס ה-וספה פיתחה כלי רכבים מסחריים קטנים בעלי 3 גלגלים כאשר הנהיגה עליהם תחילה היתה בכידון כמו באופנוע.


8. סכסוך איטלקי רומיאו וג'ולייטה 
הידעתם שאלפא ג'ולייטה היתה אמורה בכלל להקרא אלפא מילאנו?
שמה של מחליפת האלפא רומיאו 147 שונה זמן קצר מאוד בטרם השקתה זאת עקב זעמם של עובדי אלפא ממילאנו שכעסו על הכוונה להעניק ליורשת הקומפקטית את שם עירם בשעה שאלפא סוגרת את מפעליה בבירת האופנה האיטלקית מילאנו - העיר בה נוסדה אלפא לפני כמעט 100 שנה. 
לאחר תקרית הספגטי הזו הוחלט על שם חדש ליורשת שתקרא אלפא ג'ולייטה, שם ששימש את אלפא בשנות ה- 50 ובסוף שנות ה- 70.


9. איטלקית שווה במיוחד
המכונית האיטלקית היקרה ביותר כיום היא למבורגיני וננו רודסטר שמחירה עומד על כ-4.5 מיליון דולר!
מכונית העל בעלת ההנעה הכפולה מצוידת במנוע 6.5 ליטר V12 בהספק מרבי של 740 כ"ס ומציעה ביצועים חלומיים של 2.8 שניות מ- 0 ל- 100 קמ"ש ומהירות מירבית של 355 קמ"ש.


10. פדאני? היוקרה האיטלקית נמצאת היום בפגאני
השם של פגאני אולי מזכיר לכם חברה איטלקית אחרת והוא לא מוכר לכולם, אבל באיטליה השם הוא מילה נרדפת ליוקרה איטלקית וכוכב עולה בכל מה שקשור למכוניות על.
החברה האיטלקית הצעירה, אשר הוקמה רק ב-1992, החלה את דרכה בחברה למחקר ופיתוח חומרים מיוחדים ואף ייעצה ללמבורגיני הגדולה עד שהחליטה שגם היא רוצה לייצר מכוניות על. 
הצעקה האחרונה של החברה האיטלקית היא ההואיירה רודסטר בעלת מנוע הטורבו בנפח 6 ליטר V12 המפיק 770 כ"ס ומחירו עומד על למעלה מ-1.5 מיליון דולר.