קנס על רכבים מזהמים בחיפה

קנס על רכבים מזהמים בחיפה
איסור וקנס לרכב מזהם. חלק מתכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בחיפה

ועדת הכלכלה אישרה את הצו שיאפשר לחיפה לאסור כניסת רכבים מזהמים למרכז העיר. מהו הקנס שיוטל על הרכבים המזהמים ואלו ערים יצטרפו בקרוב לתכנית?

אורן פרנקל | 02/11/17

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום תיקון לצו התעבורה, שהגיש משרד התחבורה ונועד לאפשר לרשויות מקומיות לבצע אכיפה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה באמצעות קנסות.

אישור הצו יאפשר לעיריית חיפה, שכבר הכינה תכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בעיר, לבצע אכיפה באמצעות קנסות.

לפי התוכנית תיאסר כניסת כלי רכב מזהמים, מתקן יורו 4 ומטה, לאזורים שיסומנו בתמרורים. ההסדר יחול בשלב ראשון על כלי רכב עם מנוע דיזל במשקל של מעל 3.5 טון – בעיקר אוטובוסים, מיניבוסים ומשאיות קלות וכבדות, ובשלב השני גם על רכבי דיזל במשקל מתחת ל-3.5 טון. הצו יכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומו ברשומות, רכבים פרטיים שיעברו על האיסור צפויים לקנס של 500 שקלים ורכבים בבעלות חברות ותאגידים צפויים לקנס של 1,000 שקלים. היו"ר כבל אמר כי המטרה היא לאפשר במקרה הזה לחיפה, ובעתיד לכל רשות שתרצה ותגיש תוכנית, לייצר אזור נקי מזיהום אוויר.
היו"ר כבל: המטרה היא לאפשר לחיפה, ולכל רשות שתרצה ותגיש תוכנית, לייצר אזור נקי מזיהום אוויר; ח"כ חנין: 10 שנים חלפו מאז שנחקק החוק ועד לתחילת היישום בחיפה ובזמן הזה מתו 11,000 איש מזיהום אוויר מתחבורה – ככה נראית שערורייה

הקנס: 500 שקלים לרכב בבעלות פרטית ו-1,000 שקלים לרכב של תאגיד. משרד התחבורה: בקרוב יצטרפו לתוכנית גם ירושלים ותל אביב.
עו"ד עופר לוי, נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, אמר כי הצו נדרש על מנת לאפשר לעיריית חיפה ליישם את התוכנית שאושרה בספטמבר 2016, במסגרתה סימנה העיר בתמרורים אזור אוויר נקי. לדבריו, אישור הצו נדרש על מנת להקל על האכיפה ולבצעה באמצעות קנסות ולא באמצעות הזמנה לדין. היו"ר כבל ציין כי במסגרת הצו מבקשת הממשלה אישור מראש להחיל את זה בכל מקום – והודיע כי הוועדה מתנגדת לכך בתוקף. הוא הבהיר כי האישור נועד על מנת לדון בכל בקשה ולבחון כל תוכנית לפרטיה. לכן הודיע כי לא יאפשר מתן אישור מראש, אולם ידון בכל בקשה שתוגש במהירות שיא. בתשובה לשאלת ח"כ עיסאווי פריג' ציין לוי כי בקרוב יצטרפו להסדר גם העירים ירושלים ותל אביב.
 
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, הזכיר כי התיקון נועד ליישם חוק שהעביר כבר בשנת 2008, ורק 10 שנים לאחר מכן מגיעה התוכנית הראשונה של עיריית חיפה. "אני מגיע לדיון הזה מאוד כועס. 1,100 איש מתים מדי שנה בישראל כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה – הרבה יותר מההרוגים בתאונות הדרכים או מהסכסוך הישראלי פלסטיני – זאת אומרת שמאז חקיקת החוק מתו 11,000 איש כי כלום לא קרה ואף אחד לא השתמש בסמכויותיו. אם זו לא שערורייה אני לא יודע איך נראית שערורייה. אני בא בטענות לרשויות המקומיות, שלא עשו את העבודה שלהן, אבל האחריות הראשית היא על המדינה. החוק נתן למשרד התחבורה סמכות להכריז על דרכים כחיוניות ולהפעיל בהן תוכנית בעצמו, והמשרד אכן הכריז על רשימה ארוכה של נתיבים בגוש דן כדרכים חיוניות, אבל מה הוא מציע כדי להציל 11,000 בני אדם? להגביל תנועה בין 12:00 ל-14:00 ואפילו זה לא מיושם. זה נקרא לעבוד בכאילו ולא להתייחס ברצינות לרצון המחוקק לטפל באופן אמיתי מזיהום האוויר מתחבורה", אמר. הוא אף קרא לדרוש ממשרד התחבורה תוכנית לטיפול בכל אותן דרכים עליהן הכריז כחיוניות.
 
ראש צוות חקיקה בעיריית ירושלים, עו"ד שמואל שפט, אמר כי בעוד כחודשיים צפויה עיריית ירושלים לאשר חוק עזר עירוני דומה לחיפה, וביקש שירושלים לא תצטרך לבוא שוב לבקש את אישור הוועדה. היו"ר כבל שב ודרש לבחון כל תוכנית בהתאם לפרטיה – אזור הפעלתה, כלי הרכב שההסדר יחול עליהם ועוד – והודיע כי הוועדה לא תאשר תכניות שטרם הוגשו. הוא הודיע לעו"ד שפט כי יכנס את הוועדה מיד כשיקבל את התוכנית.
 
מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה, אמר כי ברגע שלא תהייה אפשרות להכניס אוטובוסים פרטיים למרכזי העיר תהייה לכך משמעות חמורה. הוא הוסיף כי צריך למצוא פתרונות במקומות חניה לאוטובוסים הללו מחוץ לעיר. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי באיילון יש תמרור שאוסר כניסת רכבים מעל 12 טון בין השעות 12:00 ל-14:00, אולם מה שקורה זה שהמשאיות עוקפות את איילון ונוסעות בתוך העיר. "האיסורים הללו לא תורמים כלום ומשאיות שחונות בשולים ומחכות שזמן האיסור יחלוף רק מסכנות את הציבור", אמר.