פרוייקט רכב חשמלי שיתופי בחיפה

פרוייקט רכב חשמלי שיתופי בחיפה
השר זאב אלקין וראש העיר יונה יהב במעמד השקת הפרוייקט בחיפה. צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה

המהפכה הסביבתית בחיפה נמשכת. אתמול הושק פרוייקט הרכב החשמלי השיתופי בחיפה. כנסו לראות איך יעבוד הפרוייקט החדש ומהי עלות השימוש?

אורן פרנקל | 08/11/17

100 רכבים חשמליים מסוג רנו זואי יחלו מעתה לפעול, בשלוש פעימות, במסגרת פרוייקט תחבורה שיתופית בעיר, רכב חשמלי זמין 24/7 לנסיעה מנקודה לנקודה עם חניות שמורות ברחבי העיר.

העלות :  1.2 ₪ לדקה במסלול עם חודשיים התנסות ללא דמי מנוי, המהווה 35%-50% פחות מנסיעה במונית.
לטובת הפרוייקט הוסבו כ- 300 חניות ברחבי העיר והוצבו 30 עמדות טעינה כפולות
היקף הפרויקט נאמד בלמעלה מ 20 מיליון ₪ 

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין, יו"ר קק"ל מר דני עטר, ראש עיריית חיפה מר יונה יהב, סגן השר להגנת הסביבה ח"כ ירון מזוז, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מר ישראל דנציגר, מנכ"ל איגוד ערים ד"ר עופר דרסלר וגיל לייזר מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר השיקו אתמול את פרוייקט הרכב החשמלי השיתופי בחיפה.

כ-100 כלי רכב חשמליים מסוג רנו זואי יחלו לפעול במסגרת פרויקט תחבורה שיתופית בעיר חיפה שיסייע לצמצום זיהום האוויר ובעיות התחבורה בעיר. החל מהיום יפעלו 40 רכבים, בתחילת דצמבר 2017 יפעלו 40 רכבים נוספים ואליהם יתווספו עוד 20 רכבים בתחילת ינואר 2018. 

פרויקט הרכב החשמלי השיתופי מיועד בעיקר לנסיעות קצרות ובינוניות בתוך העיר לתושבים ללא רכב פרטי, אזרחים המגיעים בתחבורה ציבורית לעיר ומעוניינים להתנייד בתוכה, סטודנטים ועוד. אחד היתרונות הבולטים במודל שהתשלום הינו לזמן הנסיעה בלבד ואין צורך להתחייב לפרק זמן ממושך. 
התמחור שנקבע לשירות הוא בין עלות נסיעה באוטובוס לבין עלות לנסיעה במונית ויעמוד על 1.2 ₪ לדקה במסלול עם חודשיים התנסות ללא דמי מנוי, המהווה 35%-50% פחות מנסיעה במונית.

מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4-14 רכבים פרטים מהכביש. המיזם עתיד להתרחב לאזור הקריות ובכך להפוך לפרויקט בעל השפעה על כל המטרופולין. 
בפרויקט הושקעו למעלה מ- 20 מיליון ש"ח והוא חלק מפרוייקט "קק"ל לנשום" של המשרד להגנת הסביבה וקק"ל, שנועד להפחית את זיהום האוויר בישראל, ובמימון משותף של עיריית חיפה ואיגוד ערים, ויופעל על ידי חברת CAR2GO.
הרכב הנבחר לפרויקט, רנו זואי, הדור החדש של הרכבים החשמליים, אשר מעניק אורך חיי סוללה של קרוב ל 150 ק"מ נסיעה בין טעינה לטעינה. הרכב הינו בעל 5 מקומות ישיבה עם מרווח פנימי רחב.

איך זה עובד? 

הרכבים השיתופיים פזורים בעמדות חניה ייעודיות ברחבי העיר. תושבי העיר נרשמים לשירות באתר אינטרנט ייעודי באופן חד פעמי http://lp.car2go.co.il/on-demand-car-haifa
ומקבלים כרטיס חכם אישי ותדרוך לגבי השימוש בשירות. 
בסיום ההרשמה המשתמש יכול לבצע הזמנה לכל אחת מהמכוניות המפוזרות ברחבי העיר, באמצעות, אפליקציה ייעודית או דרך המוקד הטלפוני, 24/7. ההזמנה של הרכב מתבצעת כאמור כ- 15 דקות לפני הנסיעה או באופן מיידי. 
לאחר ביצוע ההזמנה, התושב מגיע אל הרכב שחונה בחנייה ייעודית, מצמיד את הכרטיס החכם על השמשה, או פותח באמצעות המכשיר הנייד את הרכב, מבצע בדיקה שהרכב תקין, מתניע ונוסע. בתום השימוש, משיב המשתמש את הרכב לכל חנייה ייעודית לרכב זה ברחבי העיר.
בתום השימוש המשתמש לוחץ על כפתור סיום הזמנה והמערכת מבצעת חיוב אוטומטי של כרטיס האשראי של המשתמש, בהתאם לכמות הדקות שבוצעו.

יחס חניות לרכבים
על מנת שהמיזם יהיה אפקטיבי, יחס החניות בהשוואה לרכבים הינו 1 ל 3, זאת כדי לאפשר תנועה של רכבים מנקודה A לנקודה B בצורה יעילה. רכבים אלו יהיו בשימוש על יד מספר רב של אנשים ביום אשר לעיתים ירצו להגיע לאותו מקום בטווח זמן קרוב ולכן מקובל בכל מיזם של רכבים מסוג זה להסב מספר חניות של לפחות 1 ל 3. 
מיקומי החניות נבחרו בקפידה על ידי צוות מומחים מאגפים שונים בעירייה תוך התחשבות במקומות המגורים של התושבים. מיקום החניות הן לרוב במקומות שבהן יש גישה לחניה מבחינה גיאוגרפית והליכה אליה מכל קצוות השכונה היא נוחה. לרוב נבחרו מקומות בשטחים ציבורים בקרבת פארקים ציבוריים ומקומות בהם יש היצע רב של חניה.
כמו כן, בנוסף למקומות החנייה הייעודים של הפרויקט, בכפוף לחוק עירוני שמאפשר חניה חינם למשך שעתיים לרכבים היברידיים וחשמליים בעיר, העירייה תדאג לספק אישור מיוחד שכל רכבי השירות יוכלו להחנות בכחול-לבן למשך שעתיים ללא עלות.

איך ניתן לבצע הזמנה של רכב? 
באמצעות אפליקציה סלולרית: למשתמשים תינתן האפשרות לבצע הזמנה ולעקוב אחר השימוש בשירות. הזמנה מראש ל- 15 דקות. האפליקציה הסלולרית תאפשר באופן ידידותי יישומים נוספים כגון, קבלת הכוונה אל מיקום הרכב הנבחר, מיון כלי הרכב הקרובים לפי מרחק, הכוונה ברגל אל הרכב המוזמן, פתיחת ונעילה של הרכב ועוד.
באמצעות מוקד טלפוני שיפעל 24/7 כל ימות השנה (למעט יום כיפור) עם שירות הלקוחות הטלפוני. תפקידו לתת מענה לתקלות ואת האפשרות לביצוע הזמנות/ הארכה/ ביטול הזמנות בכל רגע נתון.