פסגת הרכב 2017

פסגת הרכב 2017

פסגת הרכב התקיימה אתמול (21/11/17), במסגרתה השתתפו בכירים ונציגים מענף הרכב שדנו אודות נושאים שונים הקשורים לענף. כנסו לראות את הדברים הבולטים שהועלו.

אורן פרנקל | 22/11/17


"הרכב הפך לפרה החולבת של מדינת ישראל והקופה הציבורית התמכרה להכנסות מענף הרכב. ככל שהדבר יהיה תלוי בי בעתיד, אפעל להוריד באופן דרסטי את המיסוי על הרכב, ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית ובאמצעים אחרים, בעיקר בשעות העומס, כפי שמקובל בעולם", כך אמר אתמול שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, בוועידת פסגת הרכב של מידע כנסים שהתקיימה במרכז הקונגרסים שבאיירפורט סיטי. 

השר כץ ציין כי משרד התחבורה השלים את חוק רישוי שירותי הרכב, שיביא להגדלת התחרות בייבוא הרכב ולהפחתה משמעותית בעלויות של שירותי התחזוקה, הטיפול במוסכים וחלקי החילוף. בימים אלה עוסק המשרד בהשלמת התקנות וביישום החוק. 
"מתי אני יודע שמשהו מתחיל לעבוד? כאשר המונופולים העוסקים בענף, מתחילים להסביר כמה זה לא נכון, לא כדאי ולא טוב לצרכן. למשל ההחלטה שקיבלנו על תמרוץ וחיוב התקנת מערכות התרעה חכמות למניעת תאונות בכלי הרכב - הטבה שהמדינה מעניקה לציבור הנהגים למען הצלת חיים", אמר השר כץ. 

שר התחבורה הוסיף כי בכל העולם הוכח חד משמעית שהשימוש במערכות האלה הפחית את היקף התאונות והנפגעים. "אלא שפחות תאונות משמעותן גם פחות חלקי חילוף, ופחות הכנסות וריווחי עתק לעוסקים בענף! מה עושים? שוכרים יחצני״ם ופותחים בקמפיין המסביר, בהפוך על הפוך, שלא הוכח כי המערכות יעילות ושההליך שמוביל משרד התחבורה לא שיוויוני ונועד לסייע לחברה, כזאת או אחרת. ממש זעקת הקוזק הגוזל", הוסיף השר כץ. 

"יש לי עצה לכל מובילי הקמפיינים הממומנים, תחסכו את הכסף שלכם - זה לא יעזור לכם! לא כתבות מוזמנות, וגם לא פניות פיקטיביות למבקר המדינה. אתם הרי מכירים  אותי וגם הציבור בישראל מכיר אותי כבר 8 וחצי שנים בתפקיד הנוכחי. תפקידי לקבל את ההחלטות הנכונות ולבצע אותן לטובת אזרחי מדינת ישראל. האתגרים עצומים והסיכויים גדולים. העולם הולך להשתנות - וישראל תהיה שם בקדמת הבמה", הדגיש השר כץ.

מיכאל אורן, סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי יד 2 סקר את שוק הרכבים יד שנייה. לדבריו "השוק היום גמיש מאוד. הגולשים שמחפשים רכב לא מחפשים דגם ספציפי אלא רכב שיעלה על הצרכים המשפחתיים שלהם. לדבריו גולש שמחפש רכב יד שנייה בודק בממוצע 3.5 יצרנים. היצרנים הפופולריים ביותר הם: מאזדה, טיוטה יונדאי, וסקודה והדגמים הם: מאזדה 3, טיוטה קורולה, מאזדה 6 וסיאט איביזה".

רמי יאולוס בעלים של אקסיומה וקבוצת נירם גיתן NGG: "חוקי המשחק השתנו. הצעירים רוצים נסיעות שיתופיות, רוצים תחבורה ציבורית. הם רוצים שימוש לא בעלות. יש להם השפעה על כלל הלקוחות. עובדים לא רוצים יותר רכב צמוד, הם רוצים כסף. הדבר יוביל לירידה בשוק הליסינג וביבוא. שר התחבורה יכול להילחם כמה שהוא רוצה באובר אבל השוק משתנה.
לפני 4 שנים פגשנו לקוח 5 פעמים באולם התצוגה. כיום 2 (בעולם 1.2). החלטות הקנייה מתבצעת לפני שפוגשים את הלקוחות – הם מחליטים באינטרנט. ב-2018 לפחות 10 ממכירות הרכב בעולם יעשו באינטרנט. אולם מכירה לא רלוונטי אולם התצוגה כן.

אלעד צרפתי, סמנכ"ל מובילאיי אמר בוועידה כי "השאלה הגדולה כיום היא איך הופכים את הרכב האוטונומי למסחרי. הפתרון עובר בהגדלת רמת הבטיחות. גם עם הרכבים האוטונומיים יהיו תאונות והרוגים והחברה עלולה להיות הרבה פחות סבלנית כלפי זה – גם אם מספר ההרוגים ירד. לרגולטור תהיה השפעה רבה על קביעת כללי הבטיחות של הרכבים האוטונומיים. שנה הבאה נעמיד 100 רכבים אוטונומיים על הכביש. ביולי 2021 הפתרון האוטונומי המלא אמור להיות מוכן להשקה מסחרית.  
עד כמה השתנתה מובילאיי מאז שנקנתה על ידי אינטל?
עדיין אין שינוי, אנחנו נהנים מעצמאות מצד אחד וממשאבים מצד שני. רוח הצוות עדיין מאוד סטארט-אפיסטית. 

פאנל בכירים: שוק הרכב לאן
המסירות ב-2017 יהיה דומות למסירות ב-2016.
שמוליק קליין יו"ר ובעלים קל אוטו: למרות הרצון של השר כץ להוריד מסים אני לא רואה את זה קורה. המותג של הרכב מאבד מערכו. מי שייתן לך שירות הופך להיות חשוב יותר. 
.לוי יצחק: משרד התחבורה מעודד התקנה של מערכות בטיחות גם ברכבים משומשים. זה כמובן מעלה את ערך הרכב. המחיר נקבע בהתאם לתאריך ההתקנה – ככל שהמערכת חדשה יותר הרכב יהיה שווה יותר.
שמוליק קליין: אני הייתי הראשון ששיווק רכב יד שנייה 0 קילומטר. כל הרפורמות עד היום לא נגעו בסוגיה כמה מרוויחים על הרכב. אין בפועל יבוא מקביל – המחיר גבוה מידי. המחיר גבוה מידי ולא בגלל המס, אלא בגלל הרווחים. צריך גם רפורמה בתחום ביטוח הרכב – רכבים יד שניה צריכים לשלם פחות. 

איך מתמחרים רכב יד שניה 0 קילומטר שנמכר ב-20% הנחה?
לוי יצחק: המחיר נגזר מהמחיר שמשלם הקונה ולכן יש לשוק ה-0 קילומטר יש השפעה על ערך הרכב. 
מנכ"ל איגוד יבואני הרכב יהודה רודד: כאשר צי רכב רוכש כמות היבואן פונה ליצרן. ההנחה היא בשיתוף יצרן הרכב. היבואן לא תמיד יכול לספק את הסחורה ואת המחיר שמבקש צי הרכב.
יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי: מי שמקדם את החוק זה חברות הביטוח כי זה האינטרס שלהם. אם רוצים להוזיל עלויות יש להוריד מכס – המדינה לא מרוויחה הרבה מזה וזה ישפיע על המחיר הסופי לצרכן. מי שמביא ביבוא מקביל לא משלם מכס והיבואן הרשמי כן משלם. המחיר הופך להיות שקוף דרך האינטרנט. 

גברים ממאזדה 3 נשים מריה פיקנטו.
תחום הרכב, שבעבר נחשב לתחום גברי למדי, עבר שינוי בשנים האחרונות ועם הגידול העצום במכירות של מכוניות חדשות, מצטרפות לא מעט נשים לקהל הרוכשים. משפחות רבות מחזיקות כיום יותר מרכב אחד, והבחירה במכונית לא מתבצעת רק מתוך רקע מקצועי ונסיון בתחום - אלא בעיקר מתוך חיפוש מידע באינטרנט. לקראת ועידת הרכב ה-6 של ישראל שהתקיימה אתמול במרכז הקונגרסים והאירועים Avenue, פרסם אתר iCar נתונים על העדפות של נשים בתחום הרכב.

לפי נתוני האתר, המתבססים על פילוח נתונים של מאות אלפי גולשים בחודש, מאזדה 3 הוא הרכב המבוקש ביותר בקרב גברים ואחריו נמצאים סקודה אוקטביה, סיאט איביזה, קיה ספורטז' ויונדאי טוסון מתוך 25 הרכבים המובילים שגברים חיפשו, ישנה העדפה ברורה לרכבי פנאי ושטח: 56% מהרכבים ברשימה של הגברים הם ג'יפונים, ואילו רק 16% הן מכוניות קטנות. 

אצל הנשים, לעומת זאת, סדרי העדיפויות שונים בתכלית. הרכב המבוקש ביותר בקרב נשים הוא קיה פיקנטו, ואחריו ברשימה נמצאים קיה ספורטאז' וסיאט איביזה. מתוך 25 המכונית המובילות אצל הנשים, 64% הן מכוניות קטנות ורק 24% הם רכבי שטח, בעוד המכוניות המשפחתיות מהוות 12% מהביקוש בלבד. ברשימה של הנשים הצלחנו למצוא לא מעט מכוניות קטנות וצבעוניות כמו מיני קופר, פיאט 500 וסיטרואן C1, וגם מכוניות "רציונליות" יותר כמו טויוטה יאריס, יונדאי i10  והונדה ג'אז.

בתואר מכונית השנה זכתה פיג’ו 3008, דור שני לג'יפון המעוצב של פיג'ו.