מיזם הרכב השיתופי אוטותל

מיזם הרכב השיתופי אוטותל
אוטותל. האם המיזם יביא להורדת מכוניות מהכביש? קרדיט: Q+A

"אוטותל" מערך שיתוף כלי הרכב העירוני: שלב ההרצה יצא לדרך וההרשמה נפתחה לנסיינים נוספים. האם התעריפים שפורסמו יצדיקו את השימוש?

אורן פרנקל | 11/07/17

בימים אלו החל שלב ההרצה בפיילוט "אוטותל", מערך כלי הרכב השיתופי בתל - אביב-יפו, שיימשך כשלושה חודשים, במטרה לבחון את סנכרון המערכות לצד שירות הלקוחות והשימושים השונים. בשלב ההרצה יתנסו יותר מ-1500 משתמשים, בכמות שלא תעלה על כ-170 רכבים ממותגים וסך של כ- 340 חניות ייעודיות. ההרשמה פתוחה לנסיינים נוספים.

במקביל, פורסמו תעריפי השימוש במכוניות: 1.50 שקלים לדקת נסיעה ו-75 אגורות לדקת עצירה. כלומר 90 ש"ח לשעה, לא תעריף שיכול באמת להתחרות עם חברות השכרה או חברות המציעות שירות דומה. המיזם מנסה לתת מענה יותר על הצורך בנסיעות קצרות מאוד או כתחליף למוניות שתעריפן גבוה יחסית.

מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4- 14 רכבים פרטיים מהכביש. בהמשך לכך והיות ולפרויקט יתרון משמעותי בפריסה מטרופולינית, ולא רק עירונית - נעשתה פנייה לרשויות הסמוכות, לקחת חלק בפרויקט בהמשך הדרך.
 
מערך שיתוף כלי הרכב העירוני נועד להקל על תושבי העיר המחזיקים רכבים פרטיים בעלות של אלפי שקלים מדי שנה ולאפשר להם לעבור לתחבורה ציבורית חסכונית ויעילה. בתחילת מרץ 2017 החל השלב הראשון בפיילוט, במסגרתו התנסו ללא תשלום, כ-500 משתמשים בכ-40 כלי רכב ללא מיתוג. השלב הראשון בחן בעיקר את המערכות הטכנולוגיות, אופן ההזמנה ואיתור הרכבים כמו גם את היכולת לפתוח אותם לשימוש באמצעות האפליקציה. 
 
כעת החל שלב ההרצה, במהלכו יזכו הנסיינים לעשות שימוש בשירות בעלות של שקל וחצי לדקה, ללא דמי מנוי חודשיים. במהלך הרבעון האחרון של 2017 יחלו לפעול בעיר 260 כלי רכב מסוג מיני ויועמדו לרשותם 520 חניות ייעודיות, נוסף על חנייה מוסדרת (כחול לבן) שניתן יהיה לחנות בה. את כלי הרכב אפשר יהיה לשכור בנקודה אחת ולהחזיר בנקודה אחרת ברחבי העיר, בעוד שהנסיעה תתאפשר גם מחוץ לגבולות העיר. מקומות החניה המסומנים לרכבי המערך מוקמו באזורים מרכזיים וליד אטרקציות מרכזיות.

המערך ממומן בתקציב עירוני של כ-100 מיליון ₪, הכולל את רכישת כלי הרכב, תפעול המערך ותחזוקתו. תעריפי השירות הסופיים למשתמשים ייקבעו סמוך למועד ההשקה. המערך יופעל על ידי חברת CAR2GO מקבוצת שגריר. 
פרוייקט זה הינו צעד נוסף בפתרונות שמקדמת העירייה לתחבורה שיתופית אלטרנטיבית המספקת מענה לתושבי העיר ולמבקרים בה, היכולים לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד באמצעות אופניים- תל אופן, בשבילי אופניים ובעתיד הקרוב כאמור - בכלי רכב השייכים למערך. בכך תורמים לצמצום העומס בכבישים, לצמצום זיהום האוויר ולהוזלה של יוקר המחיה.

עידו שמיר מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי תל-אביב-יפו בע"מ :"מערך האוטו תל מוקם על ידי עיריית תל - אביב - יפו, באמצעות הרשות לפיתוח כלכלי, מתוך מטרה לאפשר לתושבי תל - אביב - יפו ולמבקרים בה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד באמצעי תחבורה חלופיים בעיר. מערכים דומים קיימים בערים מובילות בעולם והוכחו כיעילים בהפחת מספר הרכבים הפרטיים של המשתמשים במערך, הפחתת עומס תנועה, הפחתת זיהום אויר וכיו"ב. אך טבעי שעיר מובילה כמו תל - אביב - יפו, תאמץ ותקדם יוזמות חדשניות כאלו בתחום התחבורה בעיר על מנת לנסות למצוא פתרונות חדשניים לעומס התנועה ברחובותיה".

גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר: "אני גאה לומר שעברנו את שלב הניסוי בהצלחה תוך עמידה ביעדים שהצבנו לפנינו. אנו מעמידים היום לרשות התושבים מערך לשיתוף רכבים מהמתקדמים בעולם, שנותן מענה אידיאלי ונוח לתושבי העיר תל אביב-יפו, ומיתר את הצורך בהחזקת רכב בעיר. אנו מאפשרים כיום לתושבים נוספים להצטרף לשירות שכעת הוא ללא דמי מנוי"