אוטובוסים חשמליים בירושלים

אוטובוסים חשמליים בירושלים
אוטובוס חשמלי של חברת אגד. צילום: המשרד להגנת הסביבה

האוטובוסים החשמליים מגיעים לירושלים. המשרד להגנת הסביבה יסבסד רכישת 10 אוטובוסים חשמליים במהלך שיסייע לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בבירה

אורן פרנקל | 04/12/17

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "כמעט כל ציי האוטובוסים בישראל מונעים באמצעות מנועי דיזל, שהפליטות מהם הוכחו כמסרטן ודאי לאדם על-ידי ארגון הבריאות העולמי ואנחנו פועלים לשינוי בתחום. אני שמח שירושלים מצטרפת למהפכת הרכב החשמלי שאנחנו מובילים במשרד להגנת הסביבה ו-10 האוטובוסים יצטרפו לעשרות אוטובוסים שיפעלו עד סוף שנה ברחבי הארץ. מהלך זה הוא חלק מתכנית לאומית שתפחית את זיהום האוויר מתחבורה, תצמצם את כמות הנפגעים מזיהום ותשפר את איכות חייהם של התושבים"

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אנחנו ממשיכים עם חדשנות פורצת דרך במלחמה בזיהום אוויר – הפעם עם אוטובוסים חשמליים בירושלים. אנחנו שמחים מאוד שמהפכת התחבורה הנקייה מתפשטת ברחבי מדינת ישראל, עם עוד 10 אוטובוסים חשמליים חדשים בירושלים, שביחד עם פעולות נוספות שאנחנו נוקטים, ישנו את איכות האוויר בעיר"

המשרד להגנת הסביבה מסייע לחברות המפעילות תחבורה ציבורית בעיר ירושלים לרכוש אוטובוסים חשמליים, לצורך צמצום זיהום האוויר מאוטובוסים בירושלים, בהיקף של 4 מיליון שקל.

במרכזי ערים רבות נמדדים ריכוזים גבוהים של זיהום אוויר שמקורו בתחבורה, ובתוכו תחמוצות חנקן וחלקיקים הנפלטים בעיקר ממנועי דיזל, ולהם השפעה בריאותית שלילית מוכחת. התחבורה הציבורית בישראל מתבססת רובה ככולה על כלי רכב מונעי דיזל, ועל-כן תורמת לזיהום אוויר במרכזי האוכלוסייה. בשבועות הקרובים המשרד להגנת הסביבה ייצא בתוכנית לאומית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה בהיקף של 260 מיליון שקל, שתכלול התקנת מסננים וגריטת רכבי דיזל מזהמים וישנים.

במסגרת התוכניות השונות שמוביל המשרד להגנת הסביבה, ובהמשך להחלטת הממשלה בנושא צמצום זיהום אוויר מתחבורה בירושלים (החלטה 2683 מ-28 במאי 2017), ישתתף המשרד ברכישה של 10 אוטובוסים חשמליים בבירה. תמיכה זו תסייע להורדת חסמים המקשים על חדירת טכנולוגיה חשמלית לצי האוטובוסים בישראל. אוטובוסים אלה מונעים בחשמל בלבד, ללא מנוע בעירה פנימית, ולא מייצרים זיהום אוויר כלל בנסיעתם.

אוטובוסים אלה יתווספו לכ-60 אוטובוסים חשמליים אשר כבר נתמכו על-ידי המשרד להגנת הסביבה, בסיוע הקרן הקיימת לישראל (קק"ל), בתקציב של כ-22 מיליון שקל ויפעלו עד סוף השנה בקווי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ.